MiG-21MF " 9902"
MiG-21MF "9803"
5. slp - 2 letka
mjr. Jan Herzig, npor. Jaroslav Michančo †
letecká střelnice Manětín 4.5.1988
Fotografii ani jednoho ze strojů ztracených dne 4. května 1988 se mi zatím nepodařilo dohledat. Zde alespoň ilustrační snímek "9812", který rovněž sloužil u 5.slp. Tento MiG byl zničen při katastrofě 19.12.1985. / zdroj- Facebook -5. slp/
Rok 1988 byl, co se týče provozu letounů MIG-21 na našem území mimořádně tragický. V jeho průběhu došlo k osmi závažným nehodám, při nichž bylo šest letounů zcela zničeno a zahynulo pět pilotů. Do statistiky se nepříznivě zapsala zejména druhá polovina dubna a začátek května, kdy byly v krátké časovém období ztraceny hned čtyři "jednadvacítky".
Mjr. Jan Herzig. S tímto pilotem se již čtenáři webu jednou setkali. V roce 1981 (ještě v hodnosti poručíka) "dotáhl" na domovské letiště těžce poškozenou MiG-21F "0505". K poškození došlo, když vedoucímu dvojice ve které letěl jakožto vedený explodovala během letu na střelnici v Brdech pod křídlem puma./případ ZDE/
Dne 4.5.1988 v 17:13 odstartovala z letiště Plzeň- Líně dvojice letounů MiG-21MF k nácviku střelby na pozemní cíl. Vedoucí stroj kočíroval velitel 2. letky 5. stíhacího leteckého pluku, zkušený pilot 1. třídy mjr. Herzig, s celkovým náletem 998 hodin. Vedeným byl pětadvacetiletý npor. Michančo, pilot 3. třídy s celkovým náletem 396 hodin. Po vzletu a nastoupání do výšky 500m navázal vedoucí skupiny spojení s řídícím létání na střelnici (mjr. Lanči) a na jeho pokyn stoupal do 1500m. Vedený pilot udržoval místo ve skupině vpravo s rozestupem 100m pod úhlem pozorování 45° a v mírném přenížení, tedy přesně tak, jak bylo v předletové přípravě stanoveno. Během letu ke střelnici se mjr. Herzig několikrát rychlým pohledem přesvědčil o poloze vedeného. Nic nenasvědčovalo tomu, že se blíží katastrofa. Po příletu do prostoru střelnice povolil řídící létání zteč "z chodu". Ve stanovené vzdálenosti zahájil mjr. Herzig mírnou zatáčku doprava do náletového kurzu 030° a přecházel rychlostí 650km/hod do klesání na zteč. Úkolem vedeného bylo zaujmout rozestup 50m od vedoucího. Npor. Michančo se dotahoval na vedoucí letoun, který točil s náklonem 10° zatáčku doprava ale manévr nezvládl. Byl rychlý a aby se s vedoucím nesrazil, zvětšil náklon. Tím si zakryl vedený letoun pod přídí. Mjr. Herzig se v tu chvíli ohlédl a zahlédl vedeného v náklonu, jak ho těsně podlétává. V tu chvíli došlo ke srážce. Oba stroje se staly neovladatelnými. Mjr. Herzig ve vyšetřovacím spise uvedl "Došlo k nárazu- silná rána, a já jsem nepomyslel na nic jiného než na katapultáž. Letoun se začal rychle točit, v jaké poloze jsem se katapultoval, to nevím. Viděl jsem jen madla. Katapultáž proběhla plně automaticky. Viděl jsem na zemi můj letoun jak hoří. Snažil jsem se padák řídit, ale vzhledem k silnému větru se mi to nepodařilo, takže jsem přistál na okraji lesa. Zůstal jsem viset asi 10m vysoko. Čas 17:17. Počkal jsem na pomoc místních občanů, kteří mě objevili asi po 5 minutách. Příslušníci VB byli na místě asi po 10-15 minutách. Já jsem s pomocí místních slezl díky použití lana a žebříku asi po 50 minutách. To už přijížděla sanita a požárníci..."
Nadporučík Michančo z neznámých důvodů letoun neopustil. Zřejmě nedokázal kvůli rotaci aktivovat záchranný systém, nebo byl omráčen nárazem. Zahynul v troskách svého stroje.
Zákres místa dopadu obou letounů (č. 8 "9803", č. 9 "9902) a místo přistání mjr. Herziga na padáku (č. 7) / VUA Praha/
K samotné srážce došlo nad obcí Úněšov. Některé části obou letadel spadly přímo do obce, oba MiGy pak dopadly na pole severně od Úněšova, zhruba 400m od sebe a vybuchly. Letoun, který pilotoval mjr. Herzig (MiG-21MF trupové číslo 9803) dopadl jižněji a trosky byly rozhozeny do vzdálenosti 150metrů. Letoun trupového čísla 9902 npor. Michanča narazil do země pod úhlem asi 50° a vyhloubil několik metrů hluboký kráter. Stroj se úplně roztříštil, mezi troskami byly nalezeny části těla nebohého pilota.
Trosky stroje MiG-21MF 9803 mjr. Herziga /VUA Praha/
Fragmenty letounu mjr. Herziga
Kráter po letounu npor. Michanča. /VUA Praha/
Vyšetřování konstatovalo, že hlavní příčinou události byla chyba pilotáže, které se dopustil npor. Michančo. Vedoucí točil zatáčku doprava, na stranu vedeného. Npor. Michančo chtěl zvětšením náklonu zastavit sbližování. Tím si zakryl vedoucí stroj a neviděl, že sbližování nezastavil. Podlétl vedoucí letoun a narazil do jeho spodní části. Správným řešením byl přechod na levou stranu vedoucího se současným hlášením rádiem. Dne 29.6.1988 byly událost uzavřena s tím, že na události nemá trestní zodpovědnost jiná osoba. Méně závažné nedostatky u pluku byly řešeny kázeňskými tresty.
Pavel Krejčí 10.2020