Zlin Z-122   prototyp č.2

 

OK-AOB

 

Jan Pfeiler, J. Mílek, M. Ščučinský

 

Kopec Hůrka u obce Rviště okr. Ústí nad Orlicí

 

17.7.1948

 

 

Hezký snímek Z-122 OK-AOB, který se 17. července 1948 zřítil na kopci Hůrka u Rviště. / foto via L. Šolín /

 

 

První koncepční návrhy Z-22 začaly vznikat ve Zlínských leteckých závodech a. s. v Otrokovicích  již během II. sv. války. Oficiální práce na letounu byly zahájeny v červnu 1945, prototyp (OK-AOA), poháněný motorem Toma 4  zalétal tovární pilot Ladislav Šváb 28. dubna 1946. Během testovacích letů byly několikrát zvětšeny ocasní plochy a křidélka. První prototyp později sloužil jako vlečný při záletech sériových větroňů LF-109 Pionýr v Kunovicích.

Vývoj stroje přeznačeného na Z-122 završil druhý prototyp (OK-AOB) zalétaný 17. září 1946. Od svého předchůdce se odlišoval novým tvarem SOP, inovovaným křídlem o nižší hmotnosti a zesíleným podvozkem. Oba letouny Z-122 byly oproti plánované dvoumístné konfiguraci čtyřmístné a sériově se nevyráběly.Návratem ing. Tomáše k původní zamýšlené dvoumístné koncepci lehkého sportovního letounu, navazujícího na koncepci Z-122, bylo opět použito označení Z-22, nyní s obchodním názvem Junák.

 

 

 Bokorysy uveřejněné v časopise L+K

 

 

 

 

Popis události:

K havárii došlo v sobotu 17.července 1948 v 16 hodin 30 minut. Letci - členové hornického aeroklubu letěli služebně za aeroklub s letounem Z-122 imatrikulace  OK-AOB z Prahy do Ostravy. V prostoru Českotřebovské vrchoviny se za husté mlhy pokusili oblétnout kopec Hůrka nedaleko obce Rviště. Letoun zachytil křídlem o koruny stromů a zřítil se. Letoun byl zcela zničen a všichni tři letci zahynuli.


 

Posádka:

Jan Pfeiler, nar. 15.9.1918 v Pakově, bývalý šéfpilot Ostravského Aeroklubu, šéfpilot Hornického Aeroklubu, pilot dopravních letadel, vojenský pilot, instruktor

Jaroslav Mílek , nar. 30.3.1913 v Ostravě, výkonný předseda Hornického Aerolubu , náčelník plachtařů Ostravského Aeroklubu

 

Mečislav Ščučinský, nar. 1.1.1912 v Radvanicích, pilot turistických letadel, během okupace pro ilegální činnost v odboji vězněn od r. 1942 do konce války v koncentračních táborech, průkopník použití letadel v hospodářském podnikání.

 

 

 

 

 

 

 Dobové články z denního tisku. Zaslal Jaroslav "Jerry" Mílek, syn zahynulého J. Mílka. 

 

Záznam o zapsání a výmazu obou vyrobených  letounů Z-122  / OK-AOA, OK-AOB / do leteckého trejstříku / via L.  Šolín /

 

 

Kamarádi z hornického aeroklubu letcům postavili na kopci Hůrka  pomníček. Odhalen byl přesně rok po katastrofě 17.července 1949.  Dochoval se do dnešních dnů.  Foto J. Mílek via www.pomnikyletcu.cz

 

Při mé návštěvě místa havárie na jaře r. 2020 jsem zjistil, že místo, kde je pomník postaven neodpovídá místu havárie, i když se na něm píše "Zde zahynuli...". Skutečné místo je asi 300m od pomníku, na křížení lesních cest. K havárii se mi zatím nepodařilo dohledat vyšetřovací spis, nejsou známy ani fotografie havarovaného letounu. Dle drobných fragmentů je ale jisté, že letoun po dopadu hořel. Na místě  dopadu je rozsáhlé spáleniště o rozměru cca 10x 5 metrů.

 

   

Drobné fragmenty z letounu Z-122 OK-AOB nalezené na místě dopadu v r. 2020

 

Prameny:

soukr. archiv-  Libor Šolín

sour. archiv Jaroslav Mílek

www.pomnikyletcu.cz

 

 

 Pavel Krejčí 9.2020