Fw 190F    W.Nr. ?

 

SG 10?

 

pilot: Heinz Sievers

 

Větřní okr. Český Krumlov   9.5.1945

 

 Ilustrační obrázek Fw 190F

 

 Jedna z velmi zajímavých epizod 2. sv. války se odehrála na jejím samotném konci nedaleko města Větřní /Wettern/ v okrese Český Krumlov. Nad městem zakroužily již po kapitulaci německých branných sil dva letouny, které odstartovaly ve zhruba  25 km vzdálených Českých Budějovicích a nasadily na přistání. Pilot stroje Bf 109 si přistání  vybral relativné rovná pole jižně od města a bez podvozku - na břicho přistál. Dle fotografie vraku  se letadlo  rozlomilo na dva kusy, přední část trupu s křídly ale zůstala relativně nepoškozená. Druhý stroj, FW 190 dosedl dále od města. Pilot se strojem dosedl do příkře stoupajícího svahu. K této události není známa žádná fotografie, podle velkého množství úlomků, které se na místě dodnes nachází, bylo toto letadlo pravděpodobně při přistání těžce poničeno.

Na jaře 2020 jsem se vypravil do Větřní, abych si tuto událost na místě zdokumentoval. Podle fotografie vraku jsem určil přibližné místo, kde dosedl letoun Bf 109. Místo se nachází nedaleko městského hřbitova, kde jsem zaparkoval. Měl jsem veliké štěstí, že jsem zde,  na parkovišti narazil na pamětníka, který si vybavoval vrak německého letadla, který ještě léta po válce ležel na poli. K mému překvapení / a radosti/ jsem zjistil, že hovoří o druhém místě, tedy  letounu FW 190. O Bf 109 nic nevěděl. Vypravil se se mnou na místo, které si jako tehdy šestiletý hoch zapamatoval.

Postupně se mi podařilo dohledat přesná místa, kde oba letouny skončily. Oba stroje jsou jasně zřetelné i na poválečných leteckých snímcích.

Případ Bf 109 ZDE

O události vyšel před mnoha lety článek rodáka z Větřní p. Willibalda Jungwirtha. / viz Případ Bf 109 /. Pilot Fw 190 Heinz Sievers provedl nouzové přistání do strmého svahu asi 1,5 km od okraje města , letadlo bylo během toho těžce poničeno. Pilot však, dle článku, neutrpěl žádné vážné zranění a povedlo se mu z místa zmizet.

Vrak letounu  se na poli evidentně nacházel ještě v létě r. 1949. Poté byl odvezen do šrotu. Drobné úlomky se na louce nachází dodnes.

 

 Letoun Fw 190 na louce u Větřní v r. 1947

 

 

   
Ukazatel polohy vztlakových klapek umístěný na křídle Zástrčka tochterkompasu

 

 

   
Část spodní přístrojové desky ?

 

   
Části potahu stroje v původní barvě RLM 83 Lopatky ventilátoru chlazení motoru BMW 801

 

   
Víčko palivového čerpadla Značka výrobce

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nálezy, které na místě učinil p. Petr Svoboda z Českých Budějovic

 

Prameny:

-Willibald Jungwirth, Wettern-Pötschmühle (vlastním nákladem, 1995)

 

Pavel Krejčí 9.2020