Focke-Wulf FW 190F-8   W.Nr.583119

 

Schlachtgeschwader /SG/ 151

 

Lt.Klaus Winter

 

Řevničov, okr. Rakovník  14.dubna 1945

 

 

 

14. dubna 1945 se zřítil Lt Klaus Winter, příslušník bitevní školní eskadry SG 151, do lesa v prostoru jihozápadně od městečka Řevničov, okr. Rakovník. Jeho bitevní Focke Wulf 190, pravděpodobně verze F- 8, se rozříštil o stromy a nárazem do země vytvořil dodnes znatelný kráter. Pilot Winter zahynul na místě havárie. Tento den provádělo americké letectvo bombardování nádraží v Kladně- Kročehlavech, ale k havárii Fw 190 došlo ráno v 07.15 hod. a nemá tedy souvislost s touto akcí. Pravděpodobně šlo o technickou závadu či chybu v pilotáži. Eskadra SG 151 ještě v dubnu 1945 prováděla přeškolení pilotů ostatních bitevních eskader SG a eskader střemhlavých bombardérů StG na Fw 190 F/G.V té době sídlila v Bayreuth-Bindlachu. O tom, zda byl Klaus Winter původně pilot Ju 87, nebo přišel jako nováček z pilotní školy, žádné záznamy nejsou.

Četnické hlášení o havárii

Díky laskavosti pana Jaroslava Jonáše jsem dostal kopii četnického hlášení k této letecké havárii. Je zde potvrzeno jméno, hodnost a jednotka Klause Wintera, datum, upřesněné i časem havárie a poměrně přesný popis místa havárie. Trosky byly v lese rozmetány v okruhu 60 metrů, po nárazu na zem došlo k výbuchu, motor se utrhl od trupu. Klaus Winter byl nalezen s rozbitou lebkou, tělo bylo ohořelé.
Jako přímý svědek havárie je v protokolu uváděn hajný František Krátký.Ten uvedl do protokolu, že letounu ve výšce asi 500- 600m nad lesem vynechal motor a následoval pád a výbuch.
Ostatky pilota Klause Wintera byly odvezeny do Slaného (záznam je dost nečitelný, ale pravděpodobně se jedná o Slané), trosky stroje byly hlídány četníky do 15.4. 1945 do 20-ti hodin, kdy je odvezla jednotka Wehrmachtu.
Protokol vypracoval Oberwachtmeister Sedláček, velitel četnické stanice, dne 17. dubna 1945.

S identifikací spolku PLA pomohl pan Jaroslav Jonáš a proto mu patří náš dík.

                                                                                                              Ján Crhán,Pavel Krejčí,Petr Hruška,spolek LA

V roce 2009 byl kamarádem Petrem Hruškou nalezen ve spáleništi na místě havárie výrobní štítek stroje.Údaje na něm potvrzují typ letounu.

 

 

                                                                                                       Plastový štítek z akumulátoru

 

Místo havárie 2009 Místo havárie 1.2014 1.2014
     

 

 

2009 -Petr Hruška 2014 Klapka z kyslíkové soustavy
     

 

 

Krytka Drobné fragmenty-2014 Části baterie
     

 

Železné fragmenty Krytka agregátu Pryžová páska z krytu motoru
     
               
 Zbytky palivové nádrže  Části baterie  Části baterie
     
Úlomek el. součástky Úlomek el.součástky Relé