Focke-Wulf FW 190F-8 W.Nr.583119
Schlachtgeschwader /SG/ 151
Lt.Klaus Winter
Řevničov, okr. Rakovník 14.dubna 1945
14. dubna 1945 se zřítil Lt Klaus Winter, příslušník bitevní školní eskadry SG 151, do lesa v prostoru jihozápadně od městečka Řevničov, okr. Rakovník. Jeho bitevní Focke Wulf 190, pravděpodobně verze F- 8, se rozříštil o stromy a nárazem do země vytvořil dodnes znatelný kráter. Pilot Winter zahynul na místě havárie. Tento den provádělo americké letectvo bombardování nádraží v Kladně- Kročehlavech, ale k havárii Fw 190 došlo ráno v 07.15 hod. a nemá tedy souvislost s touto akcí. Pravděpodobně šlo o technickou závadu či chybu v pilotáži. Eskadra SG 151 ještě v dubnu 1945 prováděla přeškolení pilotů ostatních bitevních eskader SG a eskader střemhlavých bombardérů StG na Fw 190 F/G.V té době sídlila v Bayreuth-Bindlachu. O tom, zda byl Klaus Winter původně pilot Ju 87, nebo přišel jako nováček z pilotní školy, žádné záznamy nejsou.
Díky laskavosti pana Jaroslava Jonáše jsem dostal kopii četnického hlášení k této letecké havárii. Je zde potvrzeno jméno, hodnost a jednotka Klause Wintera, datum, upřesněné i časem havárie a poměrně přesný popis místa havárie. Trosky byly v lese rozmetány v okruhu 60 metrů, po nárazu na zem došlo k výbuchu, motor se utrhl od trupu. Klaus Winter byl nalezen s rozbitou lebkou, tělo bylo ohořelé.
Jako přímý svědek havárie je v protokolu uváděn hajný František Krátký.Ten uvedl do protokolu, že letounu ve výšce asi 500- 600m nad lesem vynechal motor a následoval pád a výbuch.
Ostatky pilota Klause Wintera byly odvezeny do Slaného (záznam je dost nečitelný, ale pravděpodobně se jedná o Slané), trosky stroje byly hlídány četníky do 15.4. 1945 do 20-ti hodin, kdy je odvezla jednotka Wehrmachtu.
Protokol vypracoval Oberwachtmeister Sedláček, velitel četnické stanice, dne 17. dubna 1945.
S identifikací spolku PLA pomohl pan Jaroslav Jonáš a proto mu patří náš dík.
Ján Crhán,Pavel Krejčí,Petr Hruška,spolek LA
V roce 2009 byl kamarádem Petrem Hruškou nalezen ve spáleništi na místě havárie výrobní štítek stroje.Údaje na něm potvrzují typ letounu.
Plastový štítek z akumulátoru
Místo havárie 2009 | Místo havárie 1.2014 | 1.2014 |
![]() |
![]() |
![]() |
2009 -Petr Hruška | 2014 | Klapka z kyslíkové soustavy |
![]() |
![]() |
![]() |
Krytka | Drobné fragmenty-2014 | Části baterie |
![]() |
![]() |
![]() |
Železné fragmenty | Krytka agregátu | Pryžová páska z krytu motoru |
![]() |
![]() |
![]() |
Zbytky palivové nádrže | Části baterie | Části baterie |
![]() |
![]() |
![]() |
Úlomek el. součástky | Úlomek el.součástky | Relé |
![]() |
![]() |
![]() |