B-33 /Il-10/ ev. č. 2650
28. bilp
pilot: por. Jiří Ent
Kostelec na Hané okr. Prostějov 21.4.1956
Ilustrační snímek B-33 / via Gonzo Aviation/
Duben 1956 byl jedním z měsíců, kdy se čs. vojenskému letectvu vyloženě nedařilo. Množství nehod bylo proloženo několika katastrofami, při kterých zahynulo pět pilotů. 21.4. došlo ke katastrofě stroje MiG-15 u Slavkova, při které zahynul por. Jenerál. Druhá vážná nehoda toho dne se odehrála rovněž na Moravě, v prostoru úrodné Hané na Prostějovsku.
Por. Ent plnil cvičení 2. osnovy přípravy bitevního letectva, které spočívalo v provádění bojových zatáček , střemhlavých letů a zatáček ve výšce 100m. Cvičení plnil ve výšce 100-700m nad terénem v prostoru 5 km jihozápadně od letiště Prostějov- Stichovice. Po ukončení se pilot zařadil do letištního okruhu. Druhou zatáčku, do které vstupoval z prostoru však provedl na malém poloměru- letoun přetáhl do pádu. Svědci na zemi viděli, jak se od konců křídel utvořily bílé sledy a pak spatřili, jak stroj z pádu převedl hrubým zásahem do spirály na opačnou stranu, než zatáčel. Vlivem malé výšky se mu již nepodařilo stroj srovnat a ten narazil do země. Letoun dopadl do zahrady rodinného domu uprostřed obce Kostelec na Hané a částečně shořel. Kromě pilota, který na místě zahynul nebyl nikdo jiný zraněn.
![]() |
![]() |
1956 | 2020 |
Za příčinu nehody byl označen nevhodný zásah do řízení stroje, což způsobilo pád do spirály. Pilot byl zřejmě pádem zaskočen a proto nereagoval na vzniklou situaci správně. Za možnou spolupůsobící příčinu bylo označeno rozladění a nesoustředění pilota, který nedostal od velitele pluku povolení k přeletu na letiště Prešov, kde měl snoubenku. Místo toho měl za úkol ten den "pilovat" prvky pilotáže v okolí Prostějova.
Prameny:
-vyšetřovací spis VUA Praha
Pavel Krejčí 8.2020