MiG-19S " 0506"
5. stíhací let. pluk - Dobřany
kpt. František Beran
Chotěšov okr. Plzeň-jih 4.6.1971
Ilustrační snímek MiGu-19S
S Františkem Beranem se čtenáři na stránkách tohoto webu již jednou setkali. Byl to pilot, který jako jediný ze tří pilotů "Letky vlečných terčů" přežil v r. 1963 skupinový přelet z Plzně do Košic. Případ ZDE. Tehdy se trojice MiG-15 z důvodu navigační chyby ve špatném počasí dostala do prostoru Šumavy. Zde došlo v prostoru Blatného vrchu ke katastrofě dvou "patnáctek". František Beran, v té tobě v hodnosti nadporučíka se tehdy dokázal na letiště v Dobřanech u Plzně vrátit a na rozdíl od npor. Dostála a por. Šrotýře přežil. V roce 1971 se však i jeho osud naplnil.
Kpt. Beran odstartoval 4.6.1971 s letounem MiG-19 trupového čísla 0506 k plnění úkolu č. 37 Osnovy stíhacího letectva- cvičný přepad a zteče bezpilotního prostředku v malé výšce 500-600m.
Havarijní situace nastala krátce po strartu v důsledku poruchy regulace motorů- oba motory začaly třást a pulzovat. Po změně režimu letu a nastoupání do výšky 1500m pulzace přestala, ale levý motor zůstal "viset" na 9000 ot./min. ŘL dal pilotovi pokyn, aby otáčky motoru nezvyšoval, dále se ale v řešení situace neřídil stanoveným postupem dle směrnice Let-3-23. Pilot se vracel na letiště a dostal pokyn pokračovat do druhé zatáčky. Před třetí zatáčkou došlo patrně při manipulaci s plynovou pákou k nenormální činnosti motorů a ztrátě rychlosti a výšky. Pilot příliš dlouho otálel s katapultáží a tu provedl ve výšce asi 150m nad zemí. Pro správnou činnost záchranného systému MiGu-19 to bylo již pozdě, pilot dopadl těsně vedle sedačky, jeho padák se již nestačil otevřít.
1971 | 2018 |
Místo dopadu pilota se sedačkou
Výstroj kpt. Berana
Vyšetřováním bylo zjištěno, že levý motor pracoval v okamžiku dopadu stroje na 9000-9500ot./ min, pravý v režimu volnoběhu. Za hlavní příčinu nehody byla označena nesprávná činnost regulační části motorů a nedocenění situace řídícím létání. Dalšími činiteli byla malá zkušenost pilota na typu MiG-19 / 27,36 hod/ a zbytečně dlouhá korespondence- 9 vteřin, než se pilot katapultoval.
Plánová tabulka létání 1. a 3. letky 5.slp na 4.6.1971
Prameny:
-VUA Praha
Pavel Krejčí 7.2020