MiG-19S        " 0506"

 

5. stíhací let. pluk - Dobřany

 

kpt. František Beran

 

Chotěšov okr. Plzeň-jih   4.6.1971

 

 Ilustrační snímek MiGu-19S

 

 

S Františkem Beranem se čtenáři na stránkách tohoto webu již jednou setkali. Byl to pilot, který jako jediný ze tří pilotů "Letky vlečných terčů"  přežil v r. 1963 skupinový přelet z Plzně do Košic. Případ ZDE.  Tehdy se trojice MiG-15 z důvodu navigační chyby ve špatném počasí  dostala do prostoru Šumavy. Zde došlo v prostoru Blatného vrchu ke katastrofě dvou "patnáctek". František Beran, v té tobě v hodnosti nadporučíka se tehdy  dokázal na letiště v Dobřanech u Plzně vrátit a na rozdíl od npor. Dostála a por. Šrotýře přežil. V roce 1971  se však i jeho osud naplnil.

Kpt. Beran odstartoval 4.6.1971 s letounem MiG-19 trupového čísla 0506 k plnění úkolu č. 37 Osnovy stíhacího letectva- cvičný přepad a zteče bezpilotního prostředku v malé výšce 500-600m.

Havarijní situace nastala krátce po strartu v důsledku poruchy regulace  motorů- oba motory začaly třást a pulzovat. Po změně režimu letu a nastoupání do výšky 1500m pulzace přestala, ale levý motor zůstal "viset" na 9000 ot./min. ŘL dal pilotovi pokyn, aby otáčky motoru nezvyšoval, dále se ale v řešení situace neřídil stanoveným postupem dle směrnice Let-3-23. Pilot se vracel na letiště  a dostal pokyn pokračovat do druhé zatáčky. Před třetí zatáčkou došlo patrně při manipulaci s plynovou pákou k nenormální činnosti motorů a ztrátě rychlosti a výšky. Pilot příliš dlouho otálel s katapultáží a tu provedl ve výšce asi 150m nad zemí. Pro správnou činnost záchranného systému MiGu-19 to bylo již pozdě, pilot dopadl těsně vedle sedačky, jeho padák se již nestačil otevřít.

   
1971 2018

 

Místo dopadu pilota se sedačkou

 

 Výstroj kpt. Berana

 

 Vyšetřováním bylo zjištěno, že levý motor pracoval v okamžiku dopadu stroje na 9000-9500ot./ min, pravý v režimu volnoběhu. Za hlavní příčinu nehody byla označena nesprávná činnost regulační části motorů a nedocenění situace řídícím létání. Dalšími činiteli byla malá zkušenost pilota na typu MiG-19 / 27,36 hod/  a zbytečně dlouhá korespondence- 9 vteřin, než se pilot katapultoval.

 

 

 Plánová tabulka létání 1. a 3. letky 5.slp na 4.6.1971

 

Prameny:

 

-VUA Praha

 

Pavel Krejčí 7.2020