MiG-15 / S-102/ "1550"
18. sbolp Pardubice
pilot: npor. František Lukáč
Bukovina okr. Pardubice 23.4.1959
Ilustrační snímek- MiG-15 ve formaci / foto Petr Jůdl /
Během nácviku na květnovou přehlídku na pražské Letné došlo u 18. stíhacího bombardovacího leteckého pluku / sbolp / k letecké katastrofě, při které zahynul mladý pilot, npor. František Lukáč. K nehodě došlo v průběhu zařazování do 20- ti /!/ členné formace, kdy npor. Lukáč byl vedoucím poslední dvojice a měl se zařadit na levou stranu posledního roje. Zárodkem toho, co se stalo vzadu v sestavě byla chyba úplně vepředu. Vedoucí prvního roje celé skupiny mjr. Rot udržoval dle výškoměru QFE 300 m, na rozdíl od plánovaných 400 m. Další dva roje byly odstupňovány mírně nahoru, ale od čtvrtého roje byla sestava stupňována směrem dolů, takže vedoucí posledního roje měl na výškoměru 200-250 m. Jednalo se ale o výšku nad letištěm, nikoliv nad terénem. Ten se v prostoru letu sestavy mírně zvedá o zhruba 150m , když se k tomu připočte přenížení v levé zatáčce, tak došlo k tomu, že dvojice npor. Lukáče se pohybovala ve výšce 30-50 metrů nad zemí. Během zařazování do sestavy byla pozornost npor. Lukáče zřejmě příliš zaměřena na na ostatní letouny a neuvědomil si jak nebezpečně blízko terénu se pohybuje. V náklonu 60° v mírném stoupání zachytil levým křídlem o stromy na vrcholku kopce u obce Bukovina. Došlo k destrukci křídla, letadlo setrvačností přeletělo vrcholek kopce a dopadlo na pole ve vzdálenosti asi 500m od místa kontaktu se stromy. Pilot utrpěl smrtelná zranění a na místě zahynul.
Průsek v lese v místech, kde stroj npor. Lukáče v 60° náklonu zachytil o stromy.
Letoun vyhloubil do terénu mělký kráter.
Detailní pohled na trosky MiGu-15 trupového čísla "1550".
Zákres nehody.
Za hlavní příčinu bylo označeno to, že velitel pluku mjr. Rot snížil při předletové přípravě plánovanou výšku letu skupiny z 500 na 400 m z důvodu horší dohlednosti pod základnou mraků. Během samotného letu pak vedl skupinu o dalších 100 metrů níž, zatáčku pro seřazení skupiny točil ve 300m na výškoměru. Letouny letící na vnitřní straně formace se tak pohybovaly nebezpečně blízko nad stoupajícím terénem. Let ve skupině vyžaduje přenesení většiny pozornosti na ostatní letouny, npor. Lukáčovi se pak toto stalo osudným.
Za vedlejší příčinu byla označena špatná práce 34. sbold, kdy její funkcionáři nezajistili lepší pomoc při přípravě nácviku a nezajistili předání zkušeností mladým pilotům z předchozích nácviku těchto hromadných sestav.
Prameny:
- VUA Praha
Pavel Krejčí 7.2020