MiG-15bis / S-103/       "3849"

 

11. slp, 4. letka    Žatec 

 

plk. František Rypl

 

Vojkovice okr. Karlovy Vary   10.1.1974

 

Nepříliš kvalitní, ale zato unikátní snímek z archivu p. Josefa Lešky.  MiG-15bis v.č. 62 3849 byl z výroby dodán 20. stíhacímu leteckému pluku Čáslav - 3. letka a ozn. FL-59. Ve stavu pluku je letoun 3849 doložen i v r. 1961 / Zdroj: Jan Dúbravčík: "DVACÍTKA" (Svět křídel Cheb 2004)/ 

K 11. stíhacímu leteckému pluku byl zařazen až po r. 1970 (1971?), / 4 letka  při "přezbrojení" místo letounů L-29. / zdroj Stanislav Vystavěl/

 

 

 První polovina ledna 1974 byl u 11. slp ve znamení střídání na postu velitele útvaru. Plukovník  František Rypl předával od 4.1.  pluk novému  veliteli- mjr. Budínskému. Celý proces měl být zakončen 11. ledna nástupem všech příslušníků a slavnostním předáním velení. O den dříve,  10. 1. se  do Žatce dostavil  štáb Čs. Armádního Filmu s úkolem natočit dokument nazvaný "Piloti tří generací", ve které plk. Rypl představoval tu nejstarší, odcházející garnituru. Filmování bylo naplánováno na odpoledne, ale filmaři se na letiště dostavili již po ránu. Plk. Rypl měl na tento den naplánováno poslední létání. Ráno provedl mezi 8:34 a 9:24 na L-29R průzkum počasí, poté se na odpočívárně pilotů sešel s filmovým štábem a probíral s filmaři ve veselé náladě scénář filmového dokumentu. S humorem komentoval svoji roli nejstaršího pilota a nezapomněl zavolat na věž asistentce dispečera, aby si pro filmaře upravila  účes. Pak se vydal na svůj vůbec poslední let u pluku- nácvik vyšší techniky pilotáže za ZPP / oficiálně cvičení 14 OBP SL14/73/. Pro zkušeného pilota létajícího MIGy-21 mělo  jít o "brnačku" -  let na MIGu-15bis, na jednom z dvanácti, které měl pluk od r. 1972 ve stavu. Nikdo netušil, že k filmování, ani slavnosti druhý den již nedojde a převzetí proběhne ve značně  ponuré náladě.

 

plk. Rypl /foto via S. Vystavěl/

 

 

 Plánová tabulka letů navržená a podepsaná / vlevo nahoře / o den dříve plk. Ryplem

 

Plk. Rypl odstartoval v 10:27 v rámci letové akce pluku podle jím schválené tabulky letů. V době zahájení letů bylo počasí 8/8, spodní základna oblačnosti ve 400 m, horní hranice oblaků v 1100 m, dohlednost 4 km. Po vzletu s plnými přídavnými nádržemi provedl průzkum počasí po okruhu pod oblaky a po výstupu nad oblačnost odlétl do zóny "ZÁPAD". Vrcholky Krušných hor byly nad oblačností, plk. Rypl prováděl v prostoru Klínovce prvky vysoké pilotáže. Let byl sledován radarem P-12v a zaznamenáván na planžetu. V 10:49 ho řídící upozornil, že je na hranici vyhrazeného prostoru na což plk. Rypl téměř euforicky odpověděl, že svoji polohu zná. Záznam hovoru byl později analyzován a znalci bylo konstatováno, že pilot si poslední let užíval a byl ve skvělé náladě. Co se odehrálo v následujících minutách není zcela jasné. V 10:56 chtěl  ŘL mjr. Budínský upozornit pilota na to, že bude končit a je čas k návratu. Na rádiové volání pilot neodpovídal  a řídící pohledem na planžetu s radiolokačním  záznamem zjistil, že radar již  nějakou dobu letoun nezaznamenává. V 11.15 bylo vyhlášeno pátrání a plk. Mitana byl určen velitelem záchranné a pátrací skupiny. V 10:28 bylo do Žatce telefonicky sděleno, že nějaký letoun spadl asi 15 km východně Ostrova. Později bylo místo upřesněno, šlo o obec Vojkovice.

Po příjezdu ZPS na místo se vojákům naskytl pohled jak ze zlého snu. letoun dopadl téměř střemhlav do prudkého svahu a zcela se roztříštil. Rychlost dopadu byla později odhadnuta na 550-600km / hod. Mezi troskami rozmetanými po okolí byly nalezeny části lidského  těla, takže bylo hned jasné, že nemá cenu pátrat v okolí. Stroj vyhloubil do skály, která tvoří svah nad Vojkovicemi nepravidelný kráter o průměru  asi 8 metrů.

 

 

1974

 

 2019

 

Vyšetřování tohoto průšvihu nepřineslo zcela jednoznačné vysvětlení příčin události. Stroje MiG-15 samozřejmě ještě nebyly vybaveny havarijním zapisovačem, takže veškeré závěry jsou založené pouze na bázi doměnek.

Vyšetřování bylo uzavřeno s tím, že pilot se zřejmě dostal v oblačnosti do nezvyklé polohy a následně do střemhlavého letu, který nevybral. Za  spolupůsobící příčiny bylo označeno to, že předchozí let uskutečnil na L-29, u něhož má umělý horizont opačné znázornění polohy " nahoru či  dolů". /  L-29 je vybaven horizontem, který odpovídá současnému standartu- na horizontu je modrá/ nebe/ nahoře, hnědá /země/ dole. U MiGu-15 je ale znázornění přesně naopak. Stejný  systém byl použit např. u sportovních strojů řady  Z-42, Z-142 a musím říct, že i když to vypadá zvláštně,  funguje to bez problémů /.

 

   

Opačná indikace umělého horizontu v L-29/ vlevo/ a MiG-15 /vpravo/

 

V případě plk. Rypla bylo nicméně konstatováno, že dva lety hned po sobě s rozdílnou indikací mohly způsobit ztrátu prostorové orientace. Za další, podružné příčiny byly označena bídná životospráva pilota / silná nadváha, kouření cca 50 cigaret denně/ a stres, který způsobil proces předávání velení pluku mjr. Budínskému.

 

   

 

   
Lopatka z motoru, zbytky agregátů Část pneumatiky příďového podvozku

 

   
Ciferník ukazatele tlaku hydrauliky Zbytky padáku či upínacích pásů

 

 Prameny:

 - vyšetřovací spis, VUA Praha

 

Pavel Krejčí 7.2020