Messerschmitt Me 262 Schwalbe W.Nr.?
"Bílá 1" I./KG(J)54
Fw. Willi Schafer
Liteň okr. Beroun 17.4.1945
Místo dopadu- rokle západně od Litně v r. 2013
17. dubna 1945 došlo nad územím středních Čech k velkému střetnutí amerických stíhačů s Luftwaffe. 8. americká armáda bombardovala Drážďany a další cíle, i u nás. Doprovodné stíhací Mustangy, letící jako předvoj před hlavním svazem, vyprovokovaly k boji jednotky proudových Me 262 na letištích Praha, Žatec a Plzeň.
V následujících bojích šlo k zemi několik německých proudových Messerschmittů ale i nemálo amerických stíhačů se stalo obětí protiletadlové palby.
Jeden Messerschmitt Me 262 z letiště Praha - Ruzyně se zůčastnil bojů nad Saskem. Při návratu do Prahy na něho zaútočily Mustangy 364. stíhací skupiny. Německému stíhači se nepodařilo proniknout na Ruzyni, a unikal svým pronásledovatelům na jihovýchod od Prahy. Okolo 14.40 hod. jej sestřelil Capt. Roye W. Orndorff, příslušník 383. Fighter Squadron, 364. Fighter Group.
Pilot, Fw Willi Schaffer, příslušník KG(J) 54 se zachránil na padáku, jeho stroj spadl v ploché vývrtce na kopec mezi obcemi Liteň a Vinařice. Ještě když visel pod vrchlíkem padáku, stříleli po něm příslušníci strážního oddílu SS z nedalekého výstrojního skladu v obci Skuhrov, kteří se domnívali, že jde o amerického letce.
V roce 2009 byl zveřejněn snímek zadní části trupu stroje, který havaroval u Litně. Určitou dobu probíhala diskuze na internetu ohledně identifikace stroje. Na snímku je rozpoznatelná šachovnice za výsostným označením, což svědčí o příslušnosti stroje k KG(J) 54.
Snímek trosek liteňské Schwalbe byl v roce 2009 zveřejněn na webových stránkách http://hloubkari.bloguje.cz
S hledáním místa dopadu nám, coby členům spolku PLA ,velice pomohlo svědectví pamětníků z obce Nesvačily. Největší zásluhy má pan Dupač, přímý svědek souboje i havárie. Navíc viděl i německého pilota, když po přistání šel vesnicí. Pan Dupač nás v roce 2008 dovedl přímo na místo.Podařilo se nalézt fragmenty letounu, které bezpochyby určují typ-Me 262.
Rokle -místo dopadu 2008 | Místo dopadu 2008 | Pan Dupač-pamětník havárie Me 262 |
Trosky na místě v r. 2008 | Trosky na místě-r.2008 | Zbytky pancéřového skla z čelního štítku kabiny |
Část pneumatiky hlavního podvozku | Štítek z podvozkové nohy | Zbytky el. výstroje |
Části akumulátoru | Části akumulátoru | Části akumulátoru |
Zbytky nábojového pásu 30 mm | ||
Tlakoměr oleje | ||
Tlakoměry z palubní desky | Diferenční tlakoměr | Tlakoměr oleje |
V lednu 2013 mě na místě dopadu čekalo velké překvapení.Vyrazil jsem na místo v podstatě jen na procházku.V rokli, kam letoun spadl,ležel na stráni velký kus konstrukce letounu, který jsem identifikoval jako spodní část trupu těsně za centroplánem.Na místě dopadu jsem byl mnohokrát již předtím, místo bylo důkladně prohledáno i jinými členy PLA.Tento kus konstrukce tam tedy musel v poslední době přitáhnout někdo z okolí.Vzhledem k tomu, že letoun nebyl za války odklizen a o "úklid" se postaralo obyvatelstvo okolních obcí je možné , že se tuto část někdo po válce pokusil odtáhnout domů, ale pak si to rozmyslel a zanechal ji v blízkosti rokle.
Za bokorys děkuji JaPo.Informace čerpány z "Messerschmitt Me 262s of KG and KG(J) units, JaPo 2010, Forum Filipa Vojtáška http://hloubkari.cz
Pavel Krejčí, Ján Crhán, PLA 1.2014