MiG-15bisR "3831"
47. pzlp
pilot: npor. Ignác Fabián
Milovice - Mladá okr. Nymburk 3.5.1968
Dvojice průzkumných MiG-15bisR na letišti v Mladé. Dobře patrné jsou velké, 600 litrové přídavné palivové nádrže, které průzkumné "erky" nosily.
/ foto via J. Studený /
Npor. Fabián prováděl 3. května 1968 noční let po trati Milovice- Turnov- Mor. Třebová- Náměšť nad Oslavou- Sedlčany- Kbely- Milovice za normálních povětrnostních podmínek ve výšce 5400 m. V prostoru Jihlavy zjistil, že se mu z pravé 600 litrové přídavné nádrže nepřečerpává palivo. To je samozřejmě vážný problém. Pilot má najednou o 600 litrů paliva méně k dispozici, ale hlavně dochází k asymetrickému vyvážení letadla. Situaci ohlásil složkám ŘL a vracel se zpět na domovské letiště v Milovicích. Po vlétnutí do letištního prostoru mu řídící létání dal pokyn vyzkoušet výchylku řídící páky při nižších rychlostech, nejprve 350 a potom 300 km/hod. Pilot ohlásil výchyku kolem 1/3, ŘL tedy vydal příkaz k přistání. Až do bodu podrovnání probíhalo vše normálně. Ve výšce asi 4 m došlo k vyplavání asi do 7-10 m a letoun se začal prudce naklánět na pravou stranu. Stroj se vybočil asi o 70° ze směru přistání, ztratil rychlost a po křídle spadl vedle dráhy. Po dopadu došlo k převrácení na záda a výbuchu. Vrak se pohyboval setrvačností až na betonovou plochu východní stojánky, kde narazil do dalších dvou MiGů / trup. č. 3022 a 3267/ , které zničil. Pilot při katastrofě zahynul.
Vlevo "3022", uprostřed "3267", vpravo "3831" ve které zahynul npor. Fabián
Zničený MiG-15bisR "3267"
Příčina nehody:
Dle vyšetřovacího spisu podcenil řídící létání možné důsledky závady. Nedal příkaz k odhozu nádrží a nařídil pilotovi, aby s asymetricky zatíženým letounem přistál.
Prameny:
- VUA Praha
Pavel Krejčí 7.2020