MiG-15UTI  "2777"

 

5. stíhací let. pluk, 1.sld

 

mjr. Václav Doskočil

 

kpt. Václav Jírů

 

Rokycany, kóta "Čilina"    1.11.1962

 

 MiG-15UTI / M. Lanči, S. Brašna " Psohlavci letectva- historie 5.slp" Svět Křídel 2015

 

 

 

Mjr. Doskočil, velitel 3.letky 5. slp měl pro den 1.11.1962 určenou službu řídícího létání. Před létáním pluku se rozhodl osobně provést zálet počasí v blízkosti letiště a v sestupové ose. Počasí bylo toho dne typicky podzimní, panovala nízká oblačnost a místy přízemní mlha. Start k záletu počasí byl dvakrát odložen. Poprvé proto, že na záložním letišti bylo počasí pod stanovenými minimy, druhý odklad způsobila závada na lokátoru P-15 DOBŘANY. 

 

kpt. Václav Doskočil / M. Lanči, S. Brašna " Psohlavci letectva- historie 5.slp" Svět Křídel 2015

Po deváté hodině ranní bylo již vše v pořádku a z dráhy 24 letiště Dobřany se v 9:32 konečně vznesla stříbrná MiG-15UTI trupového čísla 2777. Letoun pilotoval mjr. Doskočil, na sedadle  vzadu se nacházel jeho zástupce kpt. Jírů. V první a druhé zatáčce letištního okruhu bylo vše v pořádku, posádka hlásila spodní základnu oblačnosti v 500m. Asi po třech minutách letu hlásil mjr. Doskočil, že u Rokycan jsou mraky ve 200m. Na dotaz, zda jsou mraky přímo na ose odpověděl "Tady se to spojuje". To bylo poslední hlášení z paluby stroje, za několik okamžiků, zhruba v 09.40 letoun v oblačnosti zachytil v levé zatáčce křídlem o stromy na vrcholku kopce Čilina / 523m/ . Střet se stromy proběhl v kurzu 030° pod úhlem asi 12°. Letadlo vykácelo v mladém lese krátký průsek, narazilo do skalnatého terénu a zcela se roztříštilo. Výbuchem a kinetickou energií byly trosky vějířovitě rozhozeny do vzdálenosti 300m, oba letci okamžitě zahynuli. Událost ohlásil cestou VB Rokycany hajný polesí Čilina Josef Mayer. Na vrcholku kopce byla podle něj v té době dohlednost 10-15m. Ohledání místa havárie proběhlo ještě ten samý den, rovněž tak nepříjemná návštěva obou rodin zástupci pluku s úkolem sdělit příbuzným, co se stalo.

 

 

Zákres profilu letu ve vyšetřovacím spisu. /VUA Praha/

 

/ VUA Praha /

 

Za příčinu nehody byla označena nedostatečná příprava k letu posádkou, jmenovitě mjr. Doskočila. Pilot neměl promyšlenou činnost v případě vlétnutí do nízké oblačnosti. Nedostatky byly shledány rovněž v práci velitele pluku mjr. J. Dohnálka a divize pplk. Neuberga.

 

Drobné trosky "3777"  nalezené na místě dopadu a v okolí.

 

   
Nábojnice do  kulometu UBK-E 12,7, kterým byl stroj vyzbrojen Lopatka kompresoru radiálního motoru RD-45A v.č. 491821

 

 

   

 Pomník k události se nachází asi 300m od místa dopadu stroje a je vyznačen v turistických mapách.

 

Pavel Krejčí 7.2020