MiG-15bisR   "3651"

 

30. sbolp, štáb pluku

 

pilot: mjr. Václav Samoël

 

Častolovice okr. Rychnov n. Kněžnou  25.6.1968

 


Průzkumný MiG-15bisR . Kromě absence kanonu N-37 a jednoho ze dvou  NR-23 jsou patrny velké, 600litrové nádrže pro zvýšení doletu.

/ foto via. J. Studený/

 

Velení letectva povolilo v padesátých a šedesátých  některé akce, které by dříve svojí povahou nepřicházely do úvahy. Léta pěstovaný styl " proveďte rozkaz" byl v rámci zvyšování bojového ducha letců doplněn prvky soutěživosti. Soutěže se organizovaly v disciplínách odpovídajících určení daného pluku, divize a letecké armády. Tím se samozřejmě brnklo na tu správnou strunku příslušníků létajícího personálu. Letci jsou odjakživa soutěživý druh a vylétat si v soutěži nějakou hezkou cenu, třeba tranzistorové rádio, cestovní kufr nebo sluneční brýle bylo zkrátka neodolatelné. Snaha uspět se ale někdy mohla krutě vymstít.

Dne 25.6.1968 prováděl mjr. Samoël, z letky štábu pluku soutěžní let v průzkumu ZHN /Zbraní hromadného ničení/. Cílem, který mjr. Samoël v určeném prostoru na stanovené trati hledal, byla vojenská Praga V3S, jejíž nalezení měl šifrovaně ohlásit. Ke splnění úkolu měl k dispozici 10 minut. Po příletu do prostoru cíl 9 minut neúspěšně hledal. Teprve v poslední minutě zelenou "vejtřasku" spatřil na louce východně od obce Velká Ledská. Po spatření prováděl nad autem ve výšce 200-300m  pomalý průlet levou zatáčkou. Osudným se mu pravděpodobně stalo to, že se příliš soustředil na identifikaci cíle a dopustil se chyby  v pilotáži. Ačkoliv byl mjr. Samoël velmi zkušeným letcem s náletem téměř 1300 hodin na bojových strojích, patrně zapomněl na mírně  odlišné vlastnosti "Erky" a letoun přetáhnul. Stroj přešel do polohy na záda a pod úhlem 70-75° se zřítil k zemi. Pilot odhodil ve výšce asi 100m kabinu a zřejmě se pokusil o katapultáž, bylo však již pozdě. Letoun po dopadu vybuchl , pilot zahynul.

 

 

   
1968 2020

 

Místo dopadu pod kótou 335,9. V popředí s číslem "12" je vidět odhozený překryt kabiny.

 

V Informační zprávě pro ministra obrany ČR, která se zachovala ve VUA Praha se uvádí. " Příčina spočívá pravděpodobně v tom, že major Samoël v důsledku předcházejících neúspěchů při soutěži ve střelbě a bombardování chtěl úkol splnit a cíl za každou cenu vyhledat. Přitom pravděpodobně věnoval technice pilotáže malou pozornost a zapříčinil pád letounu" .

 

 

 

Sedmatřicetiletý mjr. Samoël se ponížení našeho národa od Rusů a dalších "spřátelených" států o pár týdnů později  nedožil, stejně tak jako pozdější normalizační čistky a  udávání, které si Češi již způsobili sami. S koncem obrodného procesu jara 1968 přišel i konec soutěží tohoto stylu. 

 

mjr.Václav Samoël   * 14.2. 1931/Horní Jelení/   + 25.6. 1968

Major Samoël byl zkušeným letcem. Letecké učiliště ukončil již v roce 1953 a měl zkušenosti na letounech C-5, C-2, IL-10, Mig-15 a Mig-15 UTI. Na kterých uskutečnil dohromady 2466 letů při 1272,54 nalétaných hodinách. Na typu Mig-15 uskutečnil celkem 1300 letů a nalétal na něm 760 hodin. Během jeho služby u čs. letectva několikrát úspěšně vyřešil rizikovou situaci. Nejprve 3.5.1964 vyřešil nebezpečné vlétnutí ve skupině do mraků, 17.11.1965 při pojíždění na jeho Migu-15 zamrzly brzdy a 19.8.1967 došlo k vytékaní paliva za letu odvzdušněním. Nejvážnější incident však řešil během bojového průzkumného letu po hranici ČSSR- Maďarsko v úseku Bratislava - Komárno, při kterém byl jeho stroj poškozen 6 střelami letounu Mig Sovětského letectva.                  /zdroj: www.pomnikyletcu.cz/

 

 MiG-15bisR byla průzkumná varianta stíhacího "bisu" / S-103 /. Modifikace provedená podnikem LOM Praha spočívala ve vyjmutí části kanonové výzbroje a její náhradou  fotoaparáty v lafetě pod kabinou. Další dva fotoaparáty byly umístěny pod trupovou palivovou nádrží. Byly rovněž instalovány zbraňové závěsníky pro zábleskové pumy pod křídlem pro noční snímkování.  Letounu zůstal jeden kanon 23 mm, tato varianta tedy uměla nejen fotit, ale i "kousat". Letoun bylo možno nakonfigurovat do čtyř možných průzkumných variant. Podle pilotů, kteří s bisR létali, měl stroj o hodně/ asi o 30 procent/  vyšší spotřebu paliva. Aby netrpěl "krátkými nožičkami" při průzkumných letech, byly  letouny upraveny a mohly nést  větší přídavné nádrže pod křídly- PTB 600 namísto standartních PTB 400. Výdrž ve vzduchu se tím zvedla na něco málo přes 2 hodiny při cestovní rychlosti 630km/hod . Upraveno bylo takto 76 letounů, začátkem sedmdesátých let byly nahrazeny průzkumnými variantami L-29 Delfin. 

 

 Fotografická výzbroj MiGu-15bisR umístěná v kanonové lafetě.

 

Pomník připomínající leteckou nehodu mjr. Samoëla se nachází v těsné blízkosti louky, na kterou stroj dopadl.

 

 

Těsně pod travnatým povrchem se dodnes nacházejí zbytky MiGu-15bisR trupového čísla 3651

 

 Prameny:

 

- VUA Praha

-www.pomnikyletcu.cz

-L.Režňák "Ocelový hřebec MiG-19" Svět Křídel 2017

-www.rusletwebnode.cz

 

Pavel Krejčí 7.2020