MiG-15SB v.č. 220534
20. sbolp
pilot: npor. Rostislav Minks
Silůvky okr. Brno- venkov 15.3.1965
Ilustrační snímek MiGu-15
Zákres nehody z vyšetřovacího spisu / VUA Praha/
Dne 15. března 1965 vzlétla z letiště NÁMĚŠŤ ve 14:35 dvojice MiGů-15SB, vedená kpt. Bäumeltem. Vedeným pilotem, v kabině MiGu trupového čísla 0534 byl pilot druhé třídy, npor. Rostislav Minks/ nar. 25.9.1939/, nálet 460 hod. /. Dvojice se dostala po naplánované trati do prostoru Ivančic, kde ve výšce 200m nad terénem provedla průzkum pohybu vojsk po silnici Ořechov- Ivančice. Poté na kolonu dvojice prováděla cvičné zteče. Vedoucí skupiny nedodržel v úzkém údolí minimální výšku nad terénem a snižoval ji až na 100m, čímž se dvojice "patnáctek" pohybovala pod úrovní vrcholů obou hřbetů údolí. Úkol dvojice zakončila nízkým průletem nad kolonou. Během toho npor. Minks překlonil zatáčku až do polohy na záda , při srovnání náklonu do normální polohy pak sklouzl po křídle a narazil do svahu, asi 50m pod vrcholem kóty 386. Letadlo po nárazu vybuchlo, pilot byl na místě usmrcen.
Foto nehody- VUA Praha
Letoun MIG-15SB / Stíhací Bombardovací/ byl taktickým bitevním strojem. Vznikl modifikací stíhacího MiG-15 (S-102) v LOK / Letecké Opravny Kbely/ . Hlavním znakem této úpravy bylo přidání čtyř závěsníků pro pumy a neřízené rakety a instalace brzdícího padáku. Na tuto verzi bylo rovněž možno připevnit pomocné raketové motory pro urychlení vzletu. K tomu všemu musel být stíhací MiG samozřejmě výrazne modifikován i uvnitř - bylo zesíleno křídlo a byly provedeny úpravy pilotní kabiny přidáním ovladačů odhozu pum a odpalu raket. Na tuto verzi bylo přestavěno minimálně 154 exemplářů S-102. Po r. 1968 jejich roli převzal podobně modifikovaný MiG-15bis SB.
Ukázka výzbroje MiGu-15SB
V místě nárazu do svahu je dodnes patrná prohlubeň.
Pomník v místě, kde zahynul npor. Minks
Prameny:
- VUA Praha
Pavel Krejčí 6.2020