Avia C-2B1        výr. č. 791

 

1. lsp České Budějovice

 

letiště České Budějovice    18.6.1952

 

 

 Avia C-2 / poválečná výroba původně německé konstrukce Arado Ar 96/

 

O tom, že prudké výkyvy počasí nejsou fenoménem pouze posledních let, ale že i v minulosti dokázala příroda ukázat svoji sílu svědčí událost, která se stala v červnu 1952 na letišti v Českých Budějovicích.

18. 6. 1952 odpoledne prováděl na venkovní ploše technický personál udržovací práce na letounech. Kolem 16:30 zjistil inženýr útvaru, že se blíží bouřka.  Zavolal tedy techniky letek a nařídil uložení letounů C-2 do hangáru. Za chvíli nařídil zástupce velitele uschovat i letouny S-102 /MiG-15/  z hotovosti. Protože začínalo pršet, nebyl čas na těsné uspořádání letounů a tak se stalo, že venku zůstal stroj C-2B1, který se již do hlavního hangáru nevešel. Bylo proto nařízeno uschovat tento letoun  v malém hangáru, do kterého se ukládaly letouny, na nichž se prováděly opravy. Technici proto odtlačili letoun k vratům malého hangáru. S letounem dovnitř ale nemohli, protože vjezd byl zatarasen vyprošťovacím vozem, který dovnitř ukládal motor z jiného letounu. Náhle se zvedl vítr a přišla vichřice, která nebohou C-2 nadzvedla, otočila a mrštila s ní směrem k hangárovým vratům. Stroj dopadl na vyprošťovací vozidlo, jehož řidič to odnesl lehkým zraněním na hlavě. "Arado" dopadlo podstatně hůř, bylo těžce poškozené a na odpis. Nebyl to ale jediný stroj, který byl to odpoledne těžce poničen. Kurýrní stroj K-75 / Ae-45/, který do Budějovic přiletěl krátce před vichřicí, byl vytržen ze země i s kotvami, které ho poutaly a odnesen cca 200m daleko. Během této nedobrovolné  pouti byl zle poškozen.

Letoun C-2B-1 v.č. 791 byl vyroben v r. 1949, nalétal 379 hodin a po této nehodě byl zrušen.

Kritika se tentokrát snesla především na letištní meteoslužbu. Kritizována byla za neschopnost ohlásit blížící se vichřici a obecně za neschopnost podávat relevantní zprávy o počasí v nejbližším okolí letiště. K nehodě se zachovala série několika zajímavých fotografií. Za pozornost pumové závěsníky na křídlech, jimiž mohla být verze C-2B vybavena.

 

 

 

 

 

 

 Prameny:

 

Vyšetřovací spis- VUA Praha

 

Pavel Krejčí 5.2020