MiG-21MA
"2702"
pilot: mjr. Božej Struž
Orel okr. Chrudim, 2.4.1981
Fotografií "2702" nemohu posloužit. Stroj "2703" se dodnes zachoval a je k vidění v muzeu Vyškov.
Božej Struž / v podřepu druhý zprava/ v počátcích své vojenské kariéry, zde jako pilot MiGu-19. Foto z r. 1964 / Jiří Kurz, Aeroweb.cz/
Druhého dubna 1981 se během výcvikového letu musel pro technickou závadu asi 5 km jihovýchodně od Chrudimi z letounu MIG-21 katapultovat známý akrobatický pilot Božej Struž. Pilot během nácviku VTP při stoupání do zvratu zjistil, že se řídící páka samovolně přestavila do polohy "dotaženo" a že letoun nereaguje na řízení. "Jednadvacítka" ztratila rychlost a dostala se do nezvyklé polohy. Z ní přešla do vývrtky jejíž rotaci pilot zastavoval nožním řízením. Veškeré snahy o získání kontroly nad strojem byly marné, stroj na potlačení páky nereagoval. Mjr. Struž během pádu hlásil situaci ŘL a ve výšce 500- 600m se katapultoval / skoro na poslední chvíli, dá se říct... / . Letoun za několik vteřin po opuštění dopadl naplocho na pole jižně od obce Orel a byl zničen, pilot se snesl na padáku opodál bez zranění.
Jak se později zjistlilo, došlo k prasknutí trubky vnitřního forsážního kolektoru a požáru uvnitř trupu. Ten poškodil řízení a způsobil, že letoun na pohyby řídící páky nereagoval.
Božej Struž se narodil 7.1.1938 v Olomouci. Začátkem šedesátých let se jako člen "dvojky" s Jiřím Tlustým na Z-226T spojil s Antonínem Klimendou a Ladislavem Bezákem a tak vznikla slavná akrobatická "Chrudimská Čtyřka", později "Box Trener" . L. Bezáka který v r. 1969 emigroval nahradil Laco Trebatický. Skupina působila až do r. 1982. V r. 1991 došlo ke vzniku akrobatické skupiny "Unimax", později přejmenované na "Skybox". Z ní B. Struž odešel do "leteckého důchodu", když ještě předtím vycvičil svého pokračovatele, Miroslava Krejčího. Božej Struž vstoupil do leteckého nebe 9.9.2006.
1981 | 2020 |
Foto- vyšetřovací spis- VUA Praha
Drobné fragmenty "2702" z níž se bv r. 1981 katapultoval Božej Struž.
Pavel Krejčí 4.2020