Su-7BM "5601"
20. sbolp, 10. LA
kpt. Jan Zikl †
Proseč okr. Chrudim 10.11.1970
Hezký letový snímek SU-7BM 56. série / zdroj. Jiří Vlach- Suchoj Su-7 v čs. vojenském letectvu ve fotografii nakl. Svět Křídel 2017 /
Dne 10.11.1970 došlo jižně od obce Proseč na Chrudimsku k letecké katastrofě, při které zahynul pilot 1. třídy kpt. Jan Zikl / 33let / .
Velitel 34. sbold se svým štábem prováděli toho dne prověrku bojové pohotovosti 20. stíhacího bombardovacího pluku spojenou s létáním na taktický námět. Za tímto účelem prováděly roje letounů SU-7 tohoto pluku průzkum po stanovené trati a následně střelbu raketami S-5 na střelnici Bělečko. Poté, co měl odtříleno se roj letounů SU-7BM vedený mjr. Koporcem se vracel do Náměšti. Ve výšce 300m nad terénem za obcí Luže vlétl do přeháňkové oblasti a poté do oblačnosti. Velitel roje nevydal příkaz ke stoupání nad oblačnost a každý pilot řešil nastalou situaci " na vlastní pěst". Tři piloti samostatně nastoupali nad oblačnost a vrátili se na domovskou základnu. Pilot čtvrtého stroje, tedy vedený pilot druhé dvojice, kpt. Zikl však stoupání nezahájil a v nízkém letu zachytil v rychlosti 650- 700 km/hod o vrcholky stromů ve stoupajícím terénu. Robustní stroj "suchar" s trupovým číslem 5601 na přídi vytvořil v lese dlouhý průsek a roztříštil se o zem. Kpt. Zikl byl i se sedačkou vymrštěn z kabiny a dopadl před trosky letounu mrtev.
Vyšetřovací spis- VUA Praha
Za bezprostřední příčinu katastrofy bylo označeno vlétnutí nepřipraveného roje do nízké oblačnosti. Na nehodě se podepsala i absence jasných příkazů velitele roje v nastalé situaci. Hlavní příčinou byla nesprávná organizace a příprava letu v rámci prověrky ze strany divize a jí podřízených svazků. Návrh k potrestání šel odspodu, od velitele roje, velitele letky, zástupce velitele pluku / velitel nebyl v tu dobu přítomen/ a končil velitelem 34. letecké divize plk. L. Sochorem a jeho štábem. Kritiku si vysloužil i ŘL, který nereagoval na hlášení předchozích rojů o zhoršování povětrnostní situace i meteorolog 20. sbolp.
Na místě nehody v r. 2020
Do dnešních dnů patrný průsek v lese a mělký kráter v místě nárazu do země.
Fragmenty nalezené na místě nehody v r. 2020
Několik zajímavých částí jsem si vzal na památku. Stav po očištění.
Značky na lopatkách kompresoru turbospouštěče TS-21, který roztáčel motor AL-7 na zemi. Obrovský motor dokázal vyvinout max. tah téměř 100kN
Skromný pomník připomínající havárii kpt. Zikla se nachází u nedaleké lesní cesty, několik stovek metrů od místa nárazu.
Pavel Krejčí 4.2020