MiG-15 v.č. 141122
2. lšp, 5. letka - Hradec Králové
voj. Jiří Adámek †
Hradec Králové 29.7.1959
Ilustrační snímek MiG-15 / zdroj Facebook- 22. zákl. vrt. letectva/
Letní měsíce roku 1959 se do statistik čs. letectva zapsaly obzvlášť černým písmem. Ze řady "běžných" nehod a katastrof které se v tomto období udály se vymyká ta, která se odehrála 29. července toho roku na letišti Hradec Králové. Smutným aktérem se stal vojín Jiří Adámek, nar v r. 1939.
Letectvo se koncem padesátých let ve snaze o doplnění početní stavu létajícího personálu rozhodlo o výcvik letců z řad vojínů základní služby. Za tímto účelem vybralo perspektivní "záklaďáky" a zařadilo je do výcviku ve výcvikových turnusech u 2. lšp. Vojín Adámek byl zařazen do druhého turnusu, který se rozeběhl na podzim roku 1958. Osudného 29. července 1959 prováděl tento pilotní žák nácvik letu po okruhu - cvičení č. 8 Osnovy letecké přípravy. První dva okruhy provedl správně, na krátkém finále měl ale evidentně menší rychlost a letoun hodně natažený. Řídící létání ho na chyby upozornil a bedlivě sledoval třetí přiblížení. Rozpočet na přistání se ale voj. Adámkovi vůbec nepovedl. Po čtvrté zatáčce byl velice nízko, bod vyrovnání vycházel asi 400 m před dráhu. Na pokyn řídícího pilot přidal plyn a k dráze se dotahoval. Nad prahem dráhy byl ve výšce asi 1 metr a letoun měl opět hodně natažený. Přistání se mu pak zcela vymklo z rukou. Letoun se naklonil na pravé křídlo a zdálo se, že zachytil okrajovým obloukem o dráhu. Ujel asi 70 m po pravém kole a vybočil přitom z dráhy. Pak dopadl na zem i předním kolem a srovnal se , pohyboval se ale vybočený asi 20 °od osy dráhy. Pilot přidal plný plyn a snažil se letoun odtrhnout od země a opakovat okruh. Přetažená "patnáctka" se na okamžik zvedla od země, pak znovu zachytila pravým křídlem o zem vpravo od dráhy. Řídící dal pilotovi pokyn stáhnout plyn a zavřít podvozek. Voj. Adámek se však stále snažil letoun odthnout od země a opakovat okruh. Následoval asi 200m dlouhý skok, poté opět dopad v traverzu na trávu vpravo od dráhy. Situace se několikrát opakovala, řídící do rádia řval, ať pilot stáhne plyn, voj. Adámek ale nereagoval. Letadlo se řítilo s plným plynem ke svazarmovskému hangáru, který stál asi 300 metrů vpravo od dráhy. Pilot měl zřejmě během celé doby vyšlápnutou pravou nohu, protože stroj se pohyboval v pravém traverzu. Pak následoval poslední skok a náraz do zdi hangáru do kterého se probořil. Letoun vybuchl, náraz a následný požár usmrtil pilota. Scéna se podobala infernu z katastrofického filmu. Plameny zachvátily celý hangár a během krátké doby zcela zničily veškerý letecký park hradeckého aeroklubu. Uvnitř bylo zničeno celkem deset letadel. Dva K-60 / L-60 /, jeden C-11, dvě C-105/ Z-126/, jedna K-65 /Ae-45/, plachtaři se rozloučili se čtyřmi svými větroni Šohaj a Kmotr, které shořely na prach.
Trosky MiGu, toho co zbylo z hangáru, a z deseti zničených sportovních letadel. / VUA Praha/
Příčinou nehody byly, dle vyšetřovacího spisu, špatné návyky pilota z vrtulových strojů, které jeho instruktoři na "patnáctkách" nepodchytili. Slabá práce instruktorů pak vedla k chybám pilotáže, které vyústily v katastrofu. Velitel 2. lšp byl již předtím na nedostatky upozorňován, nápravu ale včas nesjednal. Po katastrofě voj. Adámka byl pozván na "kobereček" do Prahy, nečekal ho tam to zřejmě příjemný pohovor.
O tom jak moc byl celý výcvik sledován přes politicko- výchovnou a ideologickou optiku svědčí " nápravné opatření" přijaté po nehodě. Nikdo se ani nepokusil nehodu podchytit po odborné stránce, veškerá opatření byla plně v režii politruků, viz níže.
Mohlo toto fungovat jako prevence nehod v budoucnosti? Asi těžko...
Prameny:
- vyšetřovací spis- VUA Praha
Pavel Krejčí 4.2020