MiG-21MF trup. ozn. "2613"
1. letka, 4. slp, 10 LA
kpt. Karel Procházka
Pardubice 15.4.1988
Ilustrační snímek MiG-21MF
Dne 15.4.1988 odstartovala v 19:14 z letiště Pardubice trojice letounů MiG-21 do zóny 1 v letištním prostoru Hradec Králové. Po ukončení nácviku vzdušného boje pokračoval kpt. Procházka/ nar. 1954 v Šumperku/ v nácviku vyšší techniky pilotáže. Tu zahájil v 19:35 a procvičoval postupně zvrat, přemet, překrut, 2 x šikmý přemet atd...Během vzestupných manévrů používal pilot forsážní režim a pokračoval v nácviku bez ohledu na to, že již dosáhl zbytku paliva 800 litrů, při kterém měl nařízeno ukončit činnost a vracet se zpět na základnu. Teprve při zbytku paliva 600 litrů se kpt. Procházka podle vlastních slov rozhodl manévry přerušit. V tu dobu se již ŘL dotazoval na zbytek paliva. Odpověď pilota, že má 500 litrů mu zřejmě trochu vyrazila dech. Nařídil kpt. Procházkovi pokračovat na přistání, pilot se nicméně rozhodl provést ještě jeden přemet. V sestupné části přemetu se podle výpovědi pilota rozsvítila signalizace nouzového zbytku paliva. Během přiblížení se po vysunutí podvozku rozsvítila signalizace 3. skupiny nádrží a zbytek paliva ukazoval 300 litrů. Pilot pokračoval okruhem na přistání, po čtvrté zatáčce vysunul velké klapky. Pak již šlo vše ráz naráz. Na dlouhém finále pilot zaznamenal změnu zvuku motoru a pokles otáček. Motor krátce na to vysadil. Pilot se snažil udržet letoun na sestupové rovině, s nedostatkem tahu ale zákonitě klesala rychlost. Ve vzdálenosti 2 km od prahu dráhy pilot ohlásil vysazení motoru a na rozkaz ŘL se ve výšce asi 100m katapultoval. Při kpt. Procházkovi stáli ten den všichni svatí. Záchranný systém sedačky KM-1 zafungoval správně a i přes malou výšku se mu padák stačil otevřít. Pilot přistál na padáku 10 metrů od trosek svého letadla. To dopadlo asi 50 metrů od "bližné", 950 metrů od prahu dráhy 27 v Pardubicích a bylo zcela zničeno.
Trosky letounu nedaleko bližné dráhy 27.
Místo dopadu pilota v bezprostřední blízkosti trosek MiGu
Vystřelovací sedadlo KM-1, které pilotovi zachránilo život.
Na letounu vyrobeném v r. 1970 byla vyčíslena škoda na ne zrovna zanedbatelných 6 494 888 Kčs. Letoun byl v době havárie zhruba ve dvou třetinách své životnosti. Tento stroj verze MA je ve vyšetřovacím spise uváděn jako MF, drobné rozdíly mezi M, MA a MF zřejmě v pozdějších letech již u pluku nikdo neřešil. Na tomto webu jsem se tedy přidržel označení uvedeném ve vyšetřovacím spise.
Expertýza trosek motoru prokázala, že vysazení bylo způsobeno úplným vyčerpáním paliva. Bylo prokázáno, že na spotřeboměru byla při dopadu letounu hodnota 90-100 litrů. Tím byla velmi zpochybněna pravdivost výpovědi pilota o množství paliva během ukončení manévrů VTP a při návratu na základnu. Bylo zároveň poukázáno na nepřesnost měření zbytku paliva které může u některých strojů činit až 120 litrů. Tolik tedy oficiální protokol k nehodě. A teď neoficiálně. Dodnes se mluví o tom, že mezi piloty 4. slp v Pardubicích se v té době soutěžilo v tom, kdo přistane s menším zbytkem paliva...Kpt. Procházka měl našlápnuto k výhře, ale nevyšlo to. Kolik je na tom pravdy nevím, ale už jsem to slyšel od několika zdrojů. O tom, že na tom může něco být ale svědčí poznámka ve vyšetřovacím spise "...u 4. slp nešlo o ojedinělý případ, kdy piloti přistáli s malým zbytkem paliva" . Hned prvním nápravným opatřením je dle spisu " Vyhodnotit porušování kázně u 4. slp při čerpání paliva a vzít viníky k odpovědnosti". Dalším pak bylo podstoupení kpt. Procházky Vojenské prokuratuře k trestnímu stíhání. Jak případné trestní řízení dopadlo, o tom již spis nepojednává. Pilot byl 25.4.1988 vyřazen z dalšího výcviku a převeden na neletovou činnost.
Místo dopadu v r. 2020
Na místě havárie se dodnes nacházejí drobné fragmenty "2613"
Prameny:
- vyšetřovací spis - VUA Praha
Pavel Krejčí 4.2020