MiG-21MF     ev. číslo   "5211"

 

5. stíhací let. pluk, 10 LA  

 

pilot: mjr. Stanislav Bitala

 

letiště Dobřany / Líně/   16.8.1972

 

 

 Žádná fotografie MiG-21MF "5211" se zřejmě vzhledem ke krátké době mezi dodávkou a zničením nezachovala. Stroj na snímku,  "5213" nicméně dobře ilustruje podobu havarovaného stroje. / M. Janoušek, publikace  "MiG-21MF - vydal Eduard 2016" /

 

Rok 1972 patří v historii 5. stíhacího leteckého pluku mezi ty význačné. Nedávno obdržené MiGy-21F, které od předchozího roku nahrazovaly již nevyhovující MiGy-19, doplnilo několik zbrusu nových "jednadvacítek" verze MF. U pluku se intenzivně cvičilo, na " jednadvacítky" bylo potřeba přeškolit asi 300 pilotů. Stávající střelnice Manětín přestávala kapacitně stačit, po dohodě se štábem armády NDR se tedy od tohoto roku začalo létat do zóny Balt. Jako nejvhodnější základna pro lety nad moře byl vybrán Žatec, o něco později se ale začalo létat i přímo z Dobřan. Výcvik, který běžel jako na drátkách byl ale v polovině srpna poznamenán tragickou událostí. 

Dne 16.8. v ranních hodinách odstartoval z letiště Dobřany / známého spíš jako Líně/  mjr. Stanislav Bitala na cvičný přepad cíle. Pilot, který měl nalétáno přes 1000 hodin na "tryskáčích"  z nichž převážnou většinu na výkonném MiGu-19, zahájil výcvik na " Emefce" 16. června toho roku. Patřil mezi zkušené letce a s přeškolováním neměl větší problémy. Přesto, jak se později dohledalo, při některých letech ve dvojím nepodával stoprocentní výkony a byly patrné výkyvy v přesnosti jeho pilotáže. Osudný den pravděpodobně nebyl zcela ve své kůži, a při přiblížení na přistání se to začalo projevovat. Dle záznamu SARPP-12 / záznamové zařízení jímž byla verze MF již vybavena/ se dopustil několika hrubých chyb. Nad DPRS byl příliš rychlý, ve snaze snížit rychlost stáhl otáčky až na 60 procent a letoun přitažením "natáhnul". Letoun se odbrzdil, začal ale  prudce klesat. Pilot zvýšil otáčky na 80 a po 10 vteřinách na 100 %. Poté, co ve vzdálenosti asi 2 km spatřil dráhu opět stáhnul otáčky na volnoběh, až došlo k vypnutí systému SPS  (sduva pograničnovo sloje - ofukování mezní vrstvy na vztlakových klapkách vzduchem odebíraným od kompresoru motoru). Tím došlo ke ztrátě vztlaku a letoun se na pádové rychlosti začal prosedat . Pilot situaci řešil přestavením plynové páky na F max. a přitažením řídící páky. Otáčky začaly opět nabíhat, bylo ale už pozdě. Natažená "jednadvacítka"  dopadla na zem v okamžiku, kdy motor opět naběhnul na maximální výkon. Stroj dopadnul v traverzu asi 300m od prahu dráhy na levé a přední kolo , poté následoval dopad na pravé kolo. Pravá podvozková noha náraz nevydržela a ulomila se. Tím se zvýšil skluz doprava mimo osu dráhy. Tam letoun narazil do Pragy V3S se světlometem, který byl umístěn 50m před prahem dráhy vpravo od osy. Vojín základní prezenční služby Komorous , který světlomet obsluhoval byl na místě usmrcen. Stroj se nárazem do "vejtřasky" rozlomil na dvě části. Zadní zůstala mimo dráhu a zachvátil ji požár, část trupu s kabinou byla setrvačností odhozena na VPD. Mjr. Bitala zemřel na mnohočetná zranění hlavy.

Příčinou katastrofy byla nesprávná činnost pilota v závěrečné fázi letu. Byla to hrubá práce s plynovou pákou, jejíž přestavění až za zarážku SPS bylo chybou přímo fatální.  Bezprostřední příčinou pak byl náraz do  světlometu APM-90.

Vyhodnocení záznamů SARPP-12 z předchozích letů ukázalo, že stejných chyb se pilot dopustil i v minulosti. Záznamy ale tehdy nikdo nevyhodnotil, což bylo shledáno za spolupůsobící příčinu.

Při katastrofě byl zničen zcela nový stroj. MiG-21MF trupového čísla 5211 byl vyroben v únoru 1972. Byl formálně přidělen  ke 4. slp v Pardubicích kde pobyl velmi krátce, v podstatě jen pro přeškolení prvních pilotů 5. slp.  V červnu 1972 se již nacházel ve stavu pluku v Líních. Do zničení  stroj nalétal 47,42 hod.

 

 Zničená Praga V3S se světlometem, v jejíž troskách zahynul voj. Komorous

 

 

 

 

 

 

 

 

 Stav pilotní kabiny zničeného stroje

 

Prameny:

vyšetřovací spis- VUA Praha

M. Lanči, S. Brašna " Psohlavci Letectva" nakl. Svět Křídel 2015

 

Pavel Krejčí 3.2020