MiG-15 v.č. 141199
2. lšp LU Hradec Králové
pilot: mjr. Klement Božík †
Předměřice nad Labem okr. H.K. 3.3.1959
Klasika československé oblohy padesátých let, stroj MiG-15. Foto: Jiří Sofilkanič, www.czechairspotters.cz
Pravděpodobná trajektorie letu přenesená do historické fotomapy
Dne 3. března 1959 během nočního létání štábu 2. lšp Leteckého učiliště v Hradci Králové došlo k letecké katastrofě, při které zahynul jeden z nejzkušenějších pilotů pluku, mjr. Klement Božík.
Klement Božík v době pilotního výcviku
Jak už to tak někdy bývá, souběh nepříznivých okolností nedal osmatřicetiletému pilotovi žádnou šanci přežít. Mjr. Božík osudného dne ve 20:42 hod. provedl DÚ na čáře předběžného vzletu, vstoupil na dráhu 33, zapnul horizont, sesouhlasil DGMK a prováděl vzlet do noční tmy. Ve výšce 30 až 50m nad zemí začal náhle točit doleva. Následující drama se odehrálo během několika vteřin. Řídící létání plk. Kováč se dotázal " Proč už točíš? ". Mjr. Božík klidným hlasem odpověděl " Nějak mi vysazuje motor" a točil dále doleva. Letoun přestal stoupat, řídící dal pokyn " Zapni izolační ventil". Odpovědí mu bylo klidné "Izolační ventil jsem zapnul". Tou dobou již letoun přestal stoupat a s vysazeným motorem klesal k horizontu. Pilot nemohl pro malou výšku provést katapultáž a v podstatě naslepo klesal přímo před sebe. Bezprostředně před nárazem srovnal náklon, řídící létání jen v dáli viděl explozi. Stroj narazil do hospodářských budov v obci Předměřice nad Labem a byl zcela zničen. Pilot, který zahájil letecký výcvik již v r. 1941 a měl nalétáno na vojenských strojích 1659 hodin na místě zahynul.
Příčinou katastrofy bylo vysazení motoru pro přerušení dodávky paliva. Možné důvody jsou popsány v tomto dokumentu.
Fotografie trosek letounu / VUA Praha/
I když o tom ve vyšetřovacím spise není zmínka, podle fotografií trosek byl mjr. Božík během nárazu ze stroje i sedačkou vymrštěn. Nasvědčuje tomu i kyslíkový dýchač pohozený vedle sedadla.
V r. 2020 se mi ozval pan Miroslav Božík z Trnavy, příbuzný Klementa Božíka. Poskytl mi množství materiálů, ze kterých vybírám ty nejzajímavější.
Tablo z pilotního výcviku zahájeného v r. 1941. Klement Božík první zleva v horní řadě.
Co všechno může pojmout jeden zápisník letů ! Od prvních cvičných letů s Pragou E-39, přes Š-328, Go 145, Fw 44, Fw 58, přechod k 2. čsl. stíhacímu pluku v SSSR až po poválečné létání na "Lavočkách" LA-7 .
Pohřeb 7.3.1959.
Prameny:
- vyšetřovací spis VUA Praha
- archiv M. Božík
Pavel Krejčí 4.2020