MiG-21PFM   "7115"

 

11. slp  Žatec

 

pilot: pplk. Vladimír Daněk

 

Greifswald - GER    28.5.1983

 

 

Zatím jediná známá fotografie 7115 pochází z roku 1969. / S. Vystavěl via www.valka.cz/

 

Zákres poslední fáze letu přenesený z vyšetřovacího spisu do fotomapy.

 

Baltické moře díky své nízké teplotě nepatří mezi příliš vyhledáváná místa ke koupání ani v létě, natož tak na jaře. V květnu 1983 se takové  koupeli se štěstím vyhnul příslušník 11. slp, pplk V. Daněk.

 Pilot odstartoval ze Žatce  28.5.1983 ve 22.40 do "Zóny BALT" v bývalé NDR k provedení nočních ostrých střeleb protiletadlovými raketami RS-2US. Vzdušný cíl představoval terč M-6, kteý se po vypuštění snášel k hladině moře na padáku. Pilot byl naváděn řídícím střelby pomocí radaru. Dostal pokyn pokračovat na výšce 7500m rychlostí 1000 km/hod a byl informován o poloze cíle ve vzdálenosti 10km. Pilot potvrdil, že cíl vidí. Odpáll obě archaické střely RS-2US po paprsku, přičemž zaměřování prováděl optickým zaměřovačem. Dráhu raket sledoval po dobu 6-8 vteřin, pak převedl letoun do stoupavé zatáčky. V jejím průběhu se ozval zvláštní zvuk z přídě letounu a stroji vysadil motor. Otáčky motoru poklesly na 40%, což znamená kompletní vysazení, motor se protáčí jen náporem vzduchu. Pilot dal POM do polohy "STOP" a ohlásil řídícímu vzniklou situaci. Provedl celkem tři pokusy o spuštění motoru, přičemž po nárůstu otáček se vždy ozýval nezvyklý zvuk / drnčení/ a motor pokaždé vysadil. Pilot byl veden k nejbližšímu místu na pobřeží, kde ve výšce 1500m provedl katapultáž. Stroj dopadl 3 km severozápadně od města Greifswald na pole s obilím. Dopad proběhl pod malým úhlem vekou rychlostí, stroj vyhloubil kráter o délce 12 metrů do hlouky 2 metry. Části letadla se rozlétly po poli do velké vzdálenosti, nikdo naštěstí nebyl zraněn.

 

Foto z vyšetřovacího spisu / VUA Praha/

 

 

 

 

Pilot přistál na padáku na střechu skleníku botanické zahrady v Greifsvaldu a byl lehce zraněn. Pilotní sedadlo dopadlo na střechu obytného domu a překryt kabiny spadl  na ulici ve městě, asi 300m od místa přistání pilota.

 

 

 

 

 

 

Katapultáž z letounu je vždy riskantní záležitostí a pplk. Daňkovi se nevyhnulo zranění. Utrpěl vykloubení pravého loketního kloubu, množství oděrek, zhmoždění  a tržných ran. Při vyšetřování vyšlo najevo, že příčinou vysazení motoru bylo nasátí výtažného padáku terče M-6. Z toho důvodu zakázal velitel PVOS genpor. Prelec ostré střelby raketami RS-2US na tento typ terčů. Radiolokační odraz jednotlivých částí padákového systému neumožňoval pilotovi tyto části sledovat a rovněž vizuální sledování bylo nemožné kvůli malým rozměrům a velké rychlosti sblížení. Byla posuzována možnost úpravy terče, jestli k ní ovšem došlo mi není známo.

 

Pplk. Daněk se po vyléčení k létání vrátil. "Jednadvacítka" se mu ale nakonec stala přece jen osudnou. Zahynul při katastrofě MiGu-21PFM u Libořic na Lounsku v roce 1988 ČLÁNEK ZDE.

Prameny:

- vyšetřovací spis VUA Praha

 

Pavel Krejčí 3.2020