MiG-23MF      ev. č. 3888

 

1. stíhací letecký pluk  "Zvolenský" 

 

pilot: npor. Libor Čejka

 

České Budějovice              31.10.1991

 

31.10.1991 v 15.33 došlo na letišti České Budějovice k těžkému poškození letounu MiG-23MF evidenčního čísla 3888. Stroj pilotoval mladý letec který si teprve vylétaval třetí třídu, npor. Libor Čejka.

 

 

rtm. Libor Čejka, Košice 1987

/ archiv R. Palička /

 

Pilot odstartoval ke svému třetímu letu toho dne v 15:13 hodin. Po ukončení činnosti v pracovním prostoru provedl návrat na letiště z přímého směru. Přiblížení bylo bez závad, dosednutí však proběhlo s malým úhlem natažení. Letoun odskočil asi do 0,5 m, pilot reagoval potlačením řídící páky čímž odstartoval proces neblaze známý pod pojmem "kozel". Letoun dosedl na příďový podvozek, pilot měl v té době již přitaženo, takže stroj  a opakovaně odskočil do 3-4 metrů. Pilot potlačil, následoval další dopad na příďový podvozek opětovné odskočení do čtyř metrů. Řídící reagoval na odskoky povelem "Padák!". Ten mohl letoun při prvním, či druhém odskoku ještě stabilizovat. Pilot však zareagoval až na opakovaný pokyn k vypuštění brzdícího padáku během čtvrtého odskoku, kdy již bylo pozdě. Příďový podvozek při čtvrtém nárazu nevydržel, sklopil se,  stroj narazil přídí  do dráhy a po kratším dojezdu zastavil. Technická, požární a záchranná hotovost v Budějovicích  si ten den vyzkoušela "ostrý" výjezd. Pět letounů, které byly v té době  ještě ve vzduchu bylo odesláno na záložní letiště Bechyně.

 

 Fotografie z vyšetřovacího spisu / VUA Praha/ 

 

 

 

 

 

Pohled na havarovaný stroj nebyl zrovna veselý. Kromě poškozeného podvozku došlo k prodření přídě letadla a k deformaci trupu v prostoru před kabinou. Letoun byl odeslán k opravě do 31. LOZ, nakonec bylo ale rozhodnuto stroj zrušit.

Příčinou nehody byla chybná pilotáž v poslední fázi letu, během dosednutí. Hlavní příčinou byla chybná reakce pilota na odskok spočívající ve snaze co nejdříve opravit chybu a pozdní vypuštění brzdícího padáku.

Za spolupůsobící příčinu byly označeny malé zkušenosti pilota na typu / 45 hodin/ a celkově nízký roční nálet, což bylo charakteristickým znakem situace čs. letectva na počátku 90. let.

Letoun MIG-23MF " 3888" byl vyroben v r. 1978, 1. GO prošel v NDR v r. 1989. Z celkového resursu 1500 hodin nalétal 870,16 hod. Zbytek technického života činil 4 roky.

 

 

"3888" byl polovině devadesátých let v Č. Budějovicích zlikvidován / V. Vácha /

 

 

 Některé části stroje , jako tyto boční panely se zachovaly dodnes. / V. Paleček / 

 

Prameny:

Vyšetřovací spis k nehodě- VUA Praha

 

Pavel Krejčí 2.2020