Messerschmitt Bf 109G-14, W.Nr.462802
4./JG 4 "Černá 8"
Uffz. Friedeman Badow
Markvarec okr.Louny 16.10.1944
Během náletu bombardérů 15. Air Force na Plzeň a Záluží došlo k rozsáhlejším soubojům mezi piloty doprovodných Mustangů 31. Fighter Group a letci z JG 3 "Udet",JG 4 a JG 5 "Eismeer". Akce německých stíhačů nebyla ze země dobře koordinována a skončila jednoznačným vítězstvím amerických letců. Souboje probíhaly na rozsáhlém území Saska a severozápadních Čech. Luftwaffe ten den přišla o více než dvacet letounů. Jedním ze strojů je Bf 109, který dopadl do lesa jižně od obce Markvarec. Usuzuje se, že jeho pilotem byl Uffz. Friedeman Badow. Tento pilot patřil ten den k těm šťastnějším-po tom, co jeho stroj poslal k zemi útočící Mustang,pilot opustil poškozený stroj na padáku. Přistál poblíž obce Zeměchy a dva týdny se léčil z utrpěných zranění ve vojenském lazaretu.
Letoun se mi povedlo nalézt v roce 2007. Podle rozptylu trosek se zdá, že Messerschmitt dopadl do rozsáhlého lesa téměř kolmo. Všechny úlomky se nacházejí maximálně dvacet metrů kolem zhruba tři metry hlubokého kráteru. Místo bylo již několik let předtím nalezeno Karlem Novákem ze Severočeského LA, takže jsem čekal tak maximálně "plíšek na památku,nafotit a domů!" O to příjemnější bylo zjištění, že tomu jinak pečliví severočeši u Markvarce moc nedali... :-)
Torzo výškoměru/nalezeno 2005 Karel Novák/ | Umístění výškoměru na přístrojové desce Bf 109 |
![]() |
![]() |
Část motoru Daimler Benz 605 | |
![]() |
Logo výrobce motoru | |
![]() |
![]() |
Kráter v roce 2007 | Kráter v roce 2007 | Zbytky nalezené v okolí |
![]() |
![]() |
![]() |
Části motoru | Části motoru | Značení na uložení klikového hřídele |
![]() |
![]() |
![]() |
Informace čerpány z knihy Hvězdy nad Krušnohořím-Martin Veselý 2005,za pomoc děkuji Karlu Novákovi a Janu Vladaři.
Pavel Krejčí 12.2013