Letov Š-10.19 /Hansa-Brandenburg B.I /

 

Letecký pluk 2

 

npor. František Diviš, npor. Jindřich Joukl

 

Zbejšov /Zbýšov/ okr. Brno-venkov, 13.6.1923

 

 

Ilustrační snímek Š-10

 

 

 

Letecké nehody a mimořádné události, zvláště vojenských strojů byly v průběhu dvacátých let minulého století téměř na denním pořádku. Ve valné většině se jednalo o nouzová přistání pro poruchu motoru,  která se někdy více, někdy méně povedla. Případů, kdy došlo k úmrtí posádky bylo podstatně méně, počet letců, kteří zahynuli se pohyboval ročně mezi 5-10. Zcela vyjímečnou kategorií pak byly případy, kdy došlo při havárich k úmrtí nezůčastněných civilních osob. Jeden z těchto tragických případů se odehrál 13.června 1923 v malé obci Zbýšov / Zbejšov/ na Brněnsku.

Npor. pil. let. František Diviš odstartoval toho dne s letounem Š-10 / kopie Hansy- Brandenburg B.I / v 15:20  z letiště Praha. Na palubě "Sardinky", jak byly tyto letouny nazývány, se spolu s pilotem  nacházel pozorovatel npor. Joukl. Cílem bylo jejich domovské  letiště v Olomouci. Počasí nebylo příznivé, z tohoto důvodu se posádka rozhodla pokračovat jihovýchodně od původně plánované trati. V prostoru Rosic ve výšce asi 1200m  začal, dle výpovědi pilota, letounu vysazovat motor. Pilot si vyhlédl pole pro nouzové přistání jižně od Zbýšova a hladce na něm v 17 hod. přistál. Ohlásil přistání četnické stanici ve Zbýšově, velitel stanice na místo vyslal čtyři svoje strážmistry, aby zabránili obyvatelstvu, které se kolem letadla začalo shromažďovat v přístupu ke stroji.  Po vyčištění svíček a motorové zkoušce se zdálo, že vše je v naprostém pořádku. Četníci uvolnili plochu pro start eroplánu a upozornili obyvatele, že při případném opětovném nouzovém přistání byl mohlo dojít ke zranění. Diváci se tedy vzdálili na okraj plochy a sledovali, co se bude dít. Po startu, vy výšce asi 10 metrů náhle stroji vysadil motor. Pilot byl pro malou výšku nucen přistávat přímo před sebe, na staveniště za plochou.  Letadlo velkou rychlostí narazilo do provizorní  stavební budky, za kterou se schovávalo několik místních dětí a zcela ji pobořilo. Došlo k poškození letadla a lehkému zranění posádky, co bylo ale horší, několik dětí bylo těžce zraněno, jedna z dívek přitom utrpěla zranění přímo smrtelné. Byla to desetiletá Jarmila Staňková ze Zákřan č. 178, která zemřela po roztříštění lebky. Další čtyři děti utrpěly různé zlomeniny a pohmoždění, rovněž tak dva stavební dělníci , kteří v budce zrovna skládali nářadí.

Vina se tehdy, před téměř sto lety posuzovala jinak. V dnešní době by se na případu nepochybně vyřádili právníci a případ by se táhl měsíce, možná roky. Tehdy byla záležitost uzavřena již na druhý den. Bylo konstatováno, že všichni zainteresovaní udělali co mohli a nehoda byla způsobena vyšší mocí. Nikdo tudíž nenese za nehodu, ani za její následky vinu.

 

 

Havarovaný stroj ve Zbejšově / dnes Zbýšov/ - Z. Bedřich via L. Šolín

 

 

Zákres nehody / VUA Praha/

 

 

Zdroj- Facebook

 

 

Část vyšetřovacího spisu- škody způsobené na letadle a zranění osob.

 

   

 Na místě nehody v r. 2020. Svah, na kterém v r. 1923 došlo k nehodě je již celý zastavěn. Místo havárie se dá poměrně přesně situovat  do prostoru nad dnešní supermarket Hruška, mezi ulici J. A. Komenského a Školní. Stavba která dominuje středu historické fotografie, bývalá jízdárna,  byla zbourána a v místě je dnes park. Vedle stojící domy jsou nicméně dodnes dobře identifikovatelné.

 

Je zajímavé, že letadlo které havarovalo ve Zbejšově  bylo později opraveno a létalo dál. V r. 1928 bylo zapsáno do civilního rejstříku a létalo jako L-BAAR / později OK-AAR/ . Provozovatelem byl Moravský aeroklub / MAK/ v Brně, stroj zde létal až do poloviny třicátých let, než byl zrušen.

 

Pavel Krejčí 2.2020