MiG-29AS výr. č. 2960536065/4906
ev.č. 6526
1. Taktická letka - Sliač
pilot mjr. Ján Kurtík
Nové Sady okr. Nitra, Slovensko 28.9.2019
MiG-29AS "6526", který se zřítil 28. září 2019 poblíž Nitry
Znak Vzdušných sil Slovenské republiky
Pozn.-Ztráta stroje MiG-29AS evidenčního čísla 6526 je poměrně čerstvá záležitost a v době vytváření tohoto článku ještě nebyla vydána závěrečná zpráva. Článek proto vychází z informací, které poskytlo Ministerstvo obrany SR a jsou dostupné v běžných zdrojích.
28.9.2019 ve 20:10 hod., vzlétla ze základny Sliač dvojice strojů MiG-29AS. Jednalo se o stroje udržované v ostré hotovosti /Quick Reaction Alert - QRA/ , vyzbrojené 150ks munice do kanonu GŠ-30 a dvojicí raket R-60MK. Pokyn ke vzletu přišel z Centra kombinovaných vzdušných operací /CAOC/ v německém Uedem, pod nějž hotovostní systém Slovenska spadá. V tomto případě se jednalo o cvičný vzlet / Tango Scramble/ proti fiktivnímu cíli, kterým se prověřuje reakční doba pohotovostního systému.
Ve 21:12, po 62 minutách letu pilot prvního stroje přistál na domovské základně Sliač. Povětrnostní podmínky se rapidně zhoršovaly. Ve 21:00 byla na Sliači základna oblačnosti ještě ve 300 metrech, ve 21:30 již udával METAR LZSL mlhu, dohlednost 750m a základnu oblaků v pouhých 60 metrech nad zemí. Stroje MIG-29AS jsou sice vybaveny přibližovacím systémem ILS, vybavení ale neumožňuje přistání za podmínek CAT II a III, do kterých se Sliač rychle dostala. Pilot druhého stroje který se pokoušel přistát několik minut po prvním stroji, tedy kolem 21:15, již musel přistávací manévr přerušit protože ve výšce rozhodnutí neviděl dráhu. Pilot provedl postup nezdařeného přiblížení a byl radarem naveden k dalšími sestupu v ILS. Ani z druhého přiblížení se pilotovi nepodařilo přistát a proto došlo k rozhodnutí o odletu na záložní letiště Bratislava. Na tomto, 150 km vzdáleném letišti, povětrnostní podmínky vyhovovaly. Kolem 21:30, během letu na záložní letiště však došlo, dle tiskového odboru MO k "mimořádné události". Pravděpodobně došlo ke kompletnímu vyčerpání paliva, možná je i závada na systému přečerpávání paliva. V důsledku toho byl pilot nucen provést katapultáž, když předtím, dle Generálního štábu OS SR nasměroval letoun do neobydleného prostoru. Jedna z později publikovaných hypotéz ve slovenských mediích naznačovala, že se v poslední době u typu několikrát vyskytla závada na ukazateli množství paliva. Ta se údajně projevovala tím, že palivoměr začal náhle ukazovat nulový stav pohonných hmot. Pilot si tudíž nebyl jistý kolik paliva mu ještě zbývá, a než aby riskoval že mu palivo dojde v hustě obydlené oblasti nad Bratislavou, raději letoun nasměřoval do neobydleného prostoru u Nitry a katapultoval se. Co se skutečně ten večer stalo ale zatím oficiálně nebylo oznámeno, takže jsou to jen spekulace.
Pilot přistál na padáku v prostoru obce Podhorany. Poté, co se zbavil padáku se dostal se k místní komunikaci, kde si "stopnul" automobil, zavolal si zdravotnickou pomoc a posléze byl převezen do nemocnice v Nitře.
Opuštěný stroj v sestupném letu zachytil o lesní porost u obce Nové Sady, vysekal asi 200 metrů dlouhý průsek ve stromech a dopadl na zem. Část trosek pak zachvátil požár. Jako první se na místo nehody dostavili hasiči z Nitry a začali požár hasit. Je otázkou, jestli věděli, že v troskách se nachází ostrá munice. Zásah se nicméně obešel bez zranění a na místo se dostavili pyrotechnici, členové vyšetřovacího týmu, funkcionáři armády a zástupci médií.
Snímek pořízený krátce po havárii /Policie SR/
Screenshot z krátkého videa které zveřejnilo MO SR, na kterém je vidět průsek vysekaný letounem v lese
Trosky byly během několika následujících dní prozkoumány a odvezeny na základnu Sliač.
Odklízecí práce na místě havárie
Odvoz trosek na základnu Sliač
Stroj MiG-29A , /Izdelie 9.12A/ sér. čísla 2960536065 byl vyroben a dodán SR v r. 1995. Jeho nákupní cena 21,5 mil USD byla odepsána z dluhu bývalého Sovětského svazu vůči Československé republice, který převzala Ruská federace a byl rozdělen mezi ČR a SR. Obdržel evidenční číslo 6526 V roce 1996 byl stroj upraven dle norem ICAO a v r. 2006-2008 prošel celkovou modernizací na verzi MiG-29AS. Ta spočívala v instalaci řady "západních " komponentů, tak aby byl stroj kompatibilní se systémy NATO. Šlo o zástavbu navigačního systému TACAN, přijímače VOR/ILS/GS/MB typu Rockwell Collins AN/ARN-147, nového identifikačního systému „vlastní-cizí“ typu BAe Systems AN/APX-113 a dalších systémů. Zajímavé je, že na modernizaci se významně podílela sama RSK MiG,která vytvořila plán modernizace a dodala výkresovou dokumentaci. Později byl převeden do bezgenerálkového provozu, technický stav mu umožňoval létat do r. 2024. Stroj několikrát navštívil ČR.
Fotografie MiGu "6526" , které jsem pořídil 2.9.2006 na akci CIAF 2006 na letišti LKTB
Pilot mjr. J. Kurtík měl v době nehody 39 let. Jeho nálet činil 1200 hodin z toho na MIG-29 630 hod. Je zařazen do systému protivzdušné obrany NATO. V r. 2019 vykonával funkci náčelníka letové a operační skupiny TL Sliač.
mjr. J. Kurtík
Po havárii byly zastaveny všechny výcvikové lety MiG-29 slovenských vzdušných sil. Stroje byly ale nadále zařazeny do pohotovostního systému NATINADS. 31. října 2019 pak byly výcvikové lety na MiG-29 obnoveny.
Na místě nehody- únor 2020
Fotografie průseku v lese pořízená zhruba z místa, kde letoun dopadl na zem. Uprostřed snímku jsou vidět koruny stromů setnuté strojem.
Místo, kde shořelo torzo stroje
Místo, kde byly zlikvidovány rakety R-60
Fragmenty nalezené v únoru 2020. Pokud někdo znalý MiGů-29 dokáže identifikovat z čeho součásti jsou, tak to velmi uvítám.
Část potahu ze spodní části trupu mezi dvěma anténami. Fotografie vpravo zachycuje tuto část v době, kdy "6526" byla ještě v jednom kuse.
Fragment s výrobním číslem letadla "6065" |
Spojovací článek munice do kanonu GŠ-30 | Potahový plech |
Fotografie fragmentů- zaslal p. Denis Kollár
Fotografie fragmentů- zaslal "Gagin"
Výrobní číslo 4906 na fragmentu konstrukce letadla
Další nehody MiG-29 na Slovensku:
19.6.2002 - MiG-29A "2022"- destrukce motoru při vzletu ze základny Sliač, pilot zastavil a letoun opustil. Požár, letoun odepsán.
06.11.2002- MiG-29A "6829" + MiG-29A "6930" - srážka za letu v prostoru Spišské Tomášovce. Pilot "6829" mjr. Katuška zahynul
Pavel Krejčí 2.2020