Boeing B-17G    s/n 42-97334  "Haard Luck"

 

15. Air Force, 95. Bomb Group, 336. Bomb Sq.

 

Schmalzgrube- Germany    

 

    11.9.1944

 

 

 

 42-97334 na základně v Británii

 

 

Jestliže se řekne "11. září 1944", tak se většině čtenářů vybaví dobře známý útok německých stíhačů na bombardéry americké  100. BG, který se odehrál na česko-německém pomezí v prostoru Krušných hor.  Americkému stíhacímu doprovodu se tehdy nepodařilo německý úder zachytit, takže ten dopadl na těžce zkoušenou "Bloody Hundreth" se vší razancí. Během krátké doby bylo několik B-17 sestřeleno. /Jejich osud je popsán jinde na tomto webu./  Prvotní úder se odehrál jižně od obce Schmiedeberg /dnes Kovářská/. Pro událost se v posledních desetiletích vžil pojem "Letecká bitva nad Kovářskou", souboj se ale odehrával až do hloubky Saska, kde se rovněž zřítila část strojů. Celkem bylo sestřeleno 13 bombardérů, pět z nich dopadlo v okolí obce Kovářská.

Poněkud ve stínu této bitvy zůstala skutečnost, že nejen 100. , ale i 95. Bomber Group utrpěla ten den nad naším územím a v těsné blízkosti hranic ztráty. Letoun výrobního čísla 42-97334 byl jedním ze čtyřiadvaceti B-17 této skupiny, které začaly 8:10 hod ráno v patnáctivteřinových intervalech startovat ze své domovské základny  Horham v hrabství Suffolk. Za jeho řízením seděli velitel stroje Lt. Vance E. Mooring a co-pilot Lt. Carl R. Swanson. V přídi trupu zaujal pozici navigátor Lt. Alfred P. Janson společně s bombometčíkem F/O Robertem A. Moerkem. Na palubě se dále nacházeli střelci Sgt. Stein, Sgt. Aliveto, Sgt. Merriman, Sgt. Martin a úplně vzadu "tailgunner" Sgt. Weber.

Cílem letu byl  Ruhland, kde měla 95. BG shodit svůj náklad a vrátit se domů. Letoun zaujal pozici zvanou " Tail End Charlie", nevděčné místo ve formaci na jejím konci, kde byla největší šance "to schytat" během případného útoku stíhačů. Přesně to se také stalo. Zhruba v 11:50 se nejprve v rádiu ozvalo varování před německým stíhačem, který byl spatřen v blízkosti svazu. Později,  v době kdy se letoun nacházel na severními Čechami přišel útok. Na svaz se vrhla skupina Focke-Wulfů 190, vše se odehrálo v několika vteřinách. FW 190 letící v čele si vybral Mooringův stroj a zahájil palbu. V tom samém okamžiku zahájili palbu i střelci v B-17. Rachot střelby vnímaný posádkou bombardéru přehlušila mohutná exploze na levém křídle. Oba  levé motory, tedy č. 1 a 2 byly zasaženy a hořely, plameny začaly šlehat i z křídla. Letoun se sice ještě držel ve vzduchu, ale hrozilo, že požár  způsobí explozi palivových nádrží v křídle. Jak později popsal střelec Sgt. Stein, který měl  ze své horní věže výhled na požár z první ruky, pokusil se informovat Mooringa interkomem, ale ten nefungoval. Seskočil tedy tedy z věže na podlahu trupu a vyrazil přes plameny a kouř smerem ke kokpitu. Lt. Mooring situaci zaregistroval a dal klaksonem signál k opuštění letounu. Sgt. Stein kopnutím otevřel nouzový východ, který se nacházel za sedadlem navigátora, připnul si padák k postroji, který měl na sobě, sedl si na bobek  a vypadnul ze stroje ven. Posádky byly předem instruovány, aby v případě seskoku otevíraly padák pod 5000 stopami / 1500m /, kvůli možnému ostřelování ze strany pilotů Luftwaffe. Přesně tak to udělala celá posádka  42- 97334. Všem letcům z tohoto stroje přálo štěstí a zachránili se. Po přistání na padácích byli postupně všichni zadrženi a nakonec skončili v zajateckých táborech kde si museli osm měsíců počkat na osvobození.

 

Ve složce MACR č. 8892, která je vedena ke ztrátě B- 17 42-97334 je na čelní straně uvedeno místo sestřelu- "Brucx", tedy Most. V  dalším dokumentu v MACRu se uvádí "Shot down  11. 9.1944,  12:20, Schmalzgrube near Annaberg." Jde o obec v Sasku, těsně za hranicemi s Německem.

Pokud se podíváme na místa, kde byli dle MACR  zajati jednotliví členové posádky, jde o značný rozptyl:

Sgt. Merriman - Reitzenhein- Sasko

Sgt. Martun- Reitzenhein- Sasko / v pozdější výpovědi uvádí  místo dopadu letounu - "Near Marienburg"- Sasko /

Sgt. Stein- bail out - /vyskočil/ near Brüx- Most -ČR

F/O Moerke- Southeast of Leipzig, near Brüx

Ve výpovědích ostatních členů posádky není místo zajetí uvedeno. Zajímavé by bylo vědět, kde byli zajati piloti. Ti palubu letounu opustili jako poslední, předtím se podle MACRu pokoušeli otočit poškozenou B-17 zpět směrem k Francii. Letoun byl v devadesátých letech lokalizován u obce Schmalzgrube. Drobné fragmenty jsou k vidění v muzeu na Kovářské, které mapuje osudné 11.září 1944. V roce 2000 navštívili Českou republiku bombometčík Bob Moerke a horní střelec Charlie Stein. Zavítali do muzea v Kovářské, kde se po desítkách let setkali opět se "svojí" B-17.

 

 

 

 

Prameny:

Fold3, MACR 8892

F. Vojtášek: článek Neříkejte "Zlomte vaz!"  L+K 6/1991

 

Pavel Krejčí 1.2020