Messerschmitt Bf 109G-6 W Nr. ?
"modrá 9"
Stíhací skupina / Grupul / Gr. 9 Vanatoare
Adj. av. Gheorghe Scordila
Divoky - Zdounky okr. Kroměříž 07.05.1945
Ilustrační snímek rumunské Bf 109G-6
Louka, na které se Adj. av. Scordila provedl nouzové přistání. Dnes se jedná o pozemek jezdeckého klubu.
Rumunsko se na přelomu třicátých a čtyřicátých let ocitlo ve velmi složité politické situaci. Jeho spojenectví s Československem a Jugoslávií, tzv. Malá dohoda bylo po "Mnichovu" minulostí a nový pakt se západními mocnostmi se nepodařilo uzavřít. Na východě se přitom stále zřetelněji začala rýsovat nová hrozba- Sovětský svaz, který přišel s požadavky na vrácení Besarábie a nově i odstoupení severní Bukoviny. Aby se vyhlo vojenskému konfliktu, Rumunsko bolševikům ustoupilo a své území jim vydalo. S územními nároky přišlo ale i Maďarsko. I maďarským nárokům Rumunsko vyhovělo, ale tato další územní ztráta vyústila v to, že Rumunsko hledalo, a nakonec i našlo svého silného spojence - Německo, respektive země Osy. Tu tvořily v takzvaném paktu Tří mocností Německo, Japonsko a Itálie. Spojenectví v Německem trvalo do léta 1944, kdy bylo stále víc zřejmé, že Německo válku prohraje. Frontová linie se stále více blížila k rumunskému území. Je nepříjemné být v pozici poraženého a nevyjímá se to dobře ani v učebnicích dějepisu, a tak Rumunsko provedlo další obrat. Král Michal I. ohlásil 23.srpna 1944 ukončení spojeneckého svazku s Německem a jeho spojenci. Z vojenského hlediska znamenalo, že ke Spojencům přešlo přes jeden milion rumunských vojáků a tak, jak předtím odhodlaně bojovali proti bolševikovi, nyní se stejně odhodlaně pustili do svých někdejších německých kamarádů ve zbrani. Okupovaného Československa se vojenské operace Rumunů a společně postupující Rudé armády začaly intenzivněji dotýkat na sklonku roku 1944. Při podrobnějším studiu je až překvapivé, jak intenzivní tyto operace byly. S tím, jak se frontová linie posunovala směrem na západ se i stupňovala intenzita útoků rumunského letectva na německé cíle zejména na jižní Moravě. Rumunské letectvo masivně využívalo svých bitevních jednotek vybavených letouny Hs 129, Ju 87 a IAR 81 k úderům na německá seskupení vojsk. Tyto bitevní stroje, chráněné stíhacími Bf 109 byly zvláště v dubnu a květnu 1945 denními návštěvníky na Moravě. Bojové akce se samozřejmě neobešly beze ztrát. Již zpracované případy rumunských letadel:
IAR-81 sestřelený u obce Suchá Loz 26.4.45 ZDE Ju-87D-5 u Biskupic dne 29.4 ZDE
7.5.1945 podnikla bitevní Grupul 8 Asalt / Picaj dvě bojové akce. Čtyři Hs 129 a tři Ju-87 této jednotky doprovázelo osm Bf 109 od stíhací Grupul 9 startující z letiště Piešťany. Během útoku Štuk na nádraží v Prostějově byl německým flakem těžce zasažen letoun Bf 109G-6, který pilotoval Adj. av. Gheorghe /Ghitu/ Scordila. Ohlásil ve výšce 2000m rádiem, že byl zasažen, vynechává mu motor a musí nouzově přistát. Pilot přeletěl frontovou linii, motor DB 605 jeho stroje se zastavil. Pilot si v kopcovitém terénu vybral k nouzovému přistání relativně rovný pruh pastvin severně od obce Divoky, asi 10 km jihozápadně od Kroměříže. "Nouzák" se tak úplně nepovedl, během přistání na břicho došlo k úplné destrukci stroje, pilot však nezraněn přežil. Jelikož k přistání došlo na již osvobozeném území, pilot se bez problémů na druhý den vrátil ke své jednotce.
Adv. av. Gheorghe Scordilu na snímku první zleva /via R. Frait/
Vrak letounu zůstal na pastvině u Divok ještě řadu měsíců po válce, než byl konečně odklizen a odvezen do šrotu. Mezitím byl místním obyvatelstvem "očesán" o veškeré podomácku využitelné součásti. Několik z nich se zachovalo dodnes.
Kombinovaný tlakoměr palivo/olej / sbírka R. Frait/
Páka řízení / sbírka R. Frait /
Zdroj:
M. Cibula, P. Kaššák, R. Frait kniha " Rumunské kokardy nad Československom" vydáno 2019
Pavel Krejčí 1.2020