Boeing B-17G      s/n 43-38078

 

8. Air Force, 490. Bomb Group, 849.Bomb Sq.

 

Račetice okr. Chomutov          19.4.1945

 

 

 

 

19.4.1945 byla na obloze okupovaného Československa rušno. Svaz čítající téměř 200 bombardérů B-17 směřoval před polednem od západu přes Německo a západní Čechy do prostoru Příbrami. Dále měl svaz pokračovat přes Prahu nad svůj cíl, jímž bylo seřaďovací nádraží v  Ústí nad Labem. Právě nad Příbramí došlo po poledni k prvnímu kontaktu vzadu letících letadel 490. BG  se stroji Luftwaffe. Byly to Me 262 Schwalbe jednotky JG 7 z letiště Praha-Ruzyně. Došlo z poškození B-17G  43-38048, která později havarovala u obce Sýkořice na Křivoklátsku . /Informace ZDE/.

Dalším strojem , který byl zasažen byla B-17G 43-38701. Po napadení strojem Me 262 v prostoru Sedlčan došlo k těžkému poškození tohoto bombardéru. Stroj stačili opustit tři letci, pak však letoun explodoval a v jeho troskách zahynulo zbylých šest členů posádky. /článek o 43-38701  ZDE /.

Osud tří letců kteří  opuštění stroje přežili se později toho dne měl tragicky spojit s částí další posádky, a to ze stroje 43-38078. I toto letadlo bylo zasaženo Messerschmittem Me 262  jižně od Prahy. Tato B-17 byla poškozena třicetimilimetrovými granáty útočící "Schwalbe" a oba motory na pravém křídle začaly hořet. Velitel stroje Lt. Robert A. Norvell vydal rozkaz k opuštění stroje. Pět letců vyskočilo východně od Sedlčan nad výcvikovým prostorem, kde se cvičily jednotky SS a bylo zajato. Byli převezeni na velitelství vojenského prostoru u zámku Konopiště. Během výslechu se zmínili, že jejich cílem bylo Ústí nad Labem. Tam žila rodina zástupce velitele vojenského prostoru Otto Hauptricha.  Osud letců se naplnil ten den večer,  kdy byli společně s třemi členy posádky z B-17 43-38701 na Hauptrichův popud na rozkaz generálmajora SS Karrasche zastřeleni. Stalo se to na silnici která vede přes Konopiště k Václavicům přibližně 80 m od můstku přes potok. Potom těla převezli asi o 1 km dál kde je pohřbili tajně do hromadného hrobu na louce Váňova statku čp. 466. Po válce byl hrob náhodně objeven p. Václavem Hrbkem v soukromé snaze objasnit záhadu pohřešovaných am. letců , protože věděl , že zde na Konopišti byla Americká komise která zde bezvýsledně pátrala. Ostatky všech zde zmiňovaných letců si po válce po exhumaci odvezli Američané. Šestý letec z 43-38078 Sgt. Malires se po opuštění stroje snesl poblíž osady Bučovice. Jeho seskok zpozorovala hlídka maďarských vojáků z vlaku, který stál na nádraží Heřmaničky. Ani Sgt. Malires neměl souzeno 19. dubna přežít. Byl zastřelen jedním z maďarských vojáků když se vzdával. Sedmý člen posádky, Sgt. Parker vyskočil zadním únikovým otvorem a přistál nedaleko Sgt. Malirese. Přálo mu ale štěstí, podařilo se mu uniknout a šest dní se skrýval v lesích. Dostal se do 50 km vzdálených Tochovic, kde vysílen usnul na lavici na nádraží. Nalezl ho železničář Pařízek, který jej ukryl a se  svojí rodinou se o něj staral až do konce války. Ale zpět na palubu hořící 43-38078.V letounu nejdéle zůstali velitel stroje Lt. Norvell  a mechanik Sgt. Snyder. Střemhlavým letem se jim podařilo " odtrhout plameny" z křídla, letadlo přestalo hořet. Těžce poškozená " sedmnáctka" se dovlekla až nad Plzeň, kde ji oba opustili na padácích. Snesli se do stráně těsně břed bránou závodu Škoda v Doudlevcích a byli zajati. Opuštěný stroj ukázal svůj tuhý kořínek. Pokračoval v neřízeném letu, stočil se na sever a zřítil se na pole až u Račetic, skoro sedmdesát kilometrů od místa, kde ho opustila posádka!

Lt. Norvell, velitel stroje věnoval do muzea v Příbrami několik předmětů, které k události uchovával. Zemřel v r. 2013, několik let předtím se byl v ČR podívat. Dva roky po jeho smrti předměty do příbramského  muzea přivezl přivezl p. Rick Brian, jeho dlouholetý přítel. Jak R. Brian potvrdil, celý život si Norwel vyčítal, že dal 19. dubna 1945 nad Hradišťkem u Sedlčan rozkaz k opuštění zasaženého a hořícího letadla, a tak své kamarády poslal do náruči smrti. Netušil, že budou povražděni.

 

Trosky letounu nalezl začátkem devadesátých let na základě vzpomínek posledních pamětníků  Svatopluk Vyvážil. Byly nalezeny drobné části motoru, torza vrtulových listů a další artefakty.

 

MACR k případu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na místě dopadu- leden 2020

 

Místo dopadu stroje. V dáli na fotografii obec Račetice

 

 

 

Drobné fragmenty nalezené v r. 2020

 

 Drobné fragmenty ze sbírky S. Vyvážila

 

 

 

Prameny:

Fold3, MACR 14194

K. Foud, V. Krátký, J. Vladař " Poslední Akce"  NAVA 1997

 

 

Pavel Krejčí 1.2020