MiG-23U   ev. č. 7721

 

28. sbolp, 1. letka

 

kpt. Bořek Chmelík

 

pplk. František Materna

 

Korouhev okr. Svitavy  27.1.1992

 

 

 

MiG-23U  7721  / L+K via www.valka.cz/

 

28. ledna 1992 ve večerních hodinách došlo u obce Korouhev, asi 3 km jižně od Poličky ke katastrofě letounu MiG-23U. Při nehodě zahynuli oba piloti, velitel 1. letky 28. sbolp pplk. Materna a starší pilot letky kpt. Chmelík. Letoun MiG-23U (někdy rovněž označovaný jako MiG-23UB) výrobního čísla 1037721 byl zcela zničen.

 

Vlevo na snímku kpt. Chmelík / zde ovšem dle výložky ještě jako poručík/ Zdroj-  časopis ATOM 9/1988 via V. Paleček

 

 

 

Stroj vyrobený v r. 1977 s náletem 1506 hod. odstartoval z letiště v Čáslavi v 17.56. Úkolem letu byl vývoz pod zakrytou kabinou, cvičení 120/1 Osnovy bojové přípravy který plnil kpt. Chmelík pod dohledem instruktora pplk. Materny. Po dosažení zóny "Východ" v 18.06 v prostoru Herálce (neblaze známého z pozdější katastrofy jiného MiGu-23U- viz ZDE ) zahájila posádka ve výšce 2400m  sérii manévrů. V 18.12 hod, během zatáčky o 360° doprava došlo dle záznamu havarijního zapisivače SARPP ke zvyšování rychlosti a snižování výšky letu. V poslední fázi letu bylo zaznamenáno přetočení letounu kolem podélné osy až do hodnoty náklonu 120-140°, tedy do polohy na záda. Letoun narazil do země ve střemhlavém letu rychlostí 1050-1130 km/hod. Při dopadu se zaryl hluboko do země, část trosek byla rozhozena směrem na východ do vzdálenosti až 200m. Oba piloti okamžitě zahynuli, aniž by se pokusili o katapultáž.

 

 

Zákres poslední fáze letu /  VUA Praha /

 

Fotografie zničeného MiGu-23U "7721" / VUA Praha /

 

Přes dlouhé a rozsáhlé vyšetřovaní nebyla jednoznačně určena příčina nehody. Vlivem kompletní destrukce letounu nebylo možno vyloučit technickou závadu. Rovněž tak nebyla možná biochemická expertýza nalezených tkání pilotů, která by mohla napovědět něco o stresové reakci a o poloze končetin na ovládacích prvcích. Byly stanoveny dvě pravděpodobné verze události.

Verze č. 1- Pilot ve výcviku kpt. Chmelík nezvládl po převzetí řízení let "pod kabinkou" podle přístrojů  a dostal se do nezvyklé polohy. Instruktor, pplk. Materna zasáhl pozdě a situaci se mu již nepodařilo vyřešit. Vzhledem k poměrně malé výšce, ve které zahájila posádka nácvik manévrů měla posádka na vyhodnocení situace a řešení jen málo času, kolem 15- 20 vteřin.  Nepříznivým faktorem mohlo být to, že základna  oblačnosti v prostoru nehody byla kolem 60m nad zemí.

Verze č. 2- V průběhu poslední fáze letu / zatáčky doprava o 360°/ nohlo dojít k poruše systému řízení, nebo pilotážních přístrojů.

Jak se uvádí ve vyšetřovacím spisu " V obou verzích mohla sehrát negativní roli skutečnost, že se nacházeli v prostoru, kde oblačnost byla prozářena světly města Polička a piloti se snažili manévrem provést vybrání mimo tento prostor".

Jak se situace v osudný večer jižně od Poličky odehrála, to  se již nikdy nedozvíme. Oběma letcům byl vybudován důstojný pomník nedaleko místa kde 27. ledna 1992 zahynuli.

 

   

 

Na místě dopadu v r. 2019

 

 

   
Část potahového plechu ze spodní strany letounu Závěs kormidla, křidélka, klapky?

 

 

Prameny

 

- vyšetřovací spis VUA Praha

 

Pavel Krejčí 1.2020