Avia Ba-33.16

 

Letecký pluk 4, cvičná letka

 

pil. žák, svob. Jan Šari

 

Dolní Počernice- Jahodnice   31.3.1938

 

 Ilustrační snímek Ba-33

 

 

Poslední březnový den roku 1938 se jižně od osady Jahodnice zřítil stíhací stroj Ba-33. Příčina nehody byla poměrně kuriózní. Pilotní žák, svobodník Šari prováděl nad Dolními Počernicemi akrobacii ve výšce 1200 metrů. Po několika obratech zřejmě nechtěně povytáhl zajišťovací jazyk upínacích pásů. Během provádění souvratu se pásy rozpojily a pilot byl z letounu vymrštěn ven. Překvapený pilot poté, co si uvědomil, že je mimo letoun nahmatal uvolňovací madlo padáku a trnul jím. Překvapením v těch chvílích však ještě neměl být konec. Výtažný padáček se totiž během pádu třepotal vedle pilotovy hlavy, hlavní padák se neotevřel. Pilot během volného pádu zachoval chladnou hlavu. Nahmatal za ramenem  šňůry výtažného padáku a trhnul s nimi. Tím se hlavní padák uvolnil z vaku a ve výšce asi 300m  otevřel. Pilot dopadl nezraněn  vedle hřbitova v Dolních Počernicích. Pokud by se s otevřením padáku o dvě až  tři vteřiny opozdil, neměl by to daleko do hřbitovní márnice.

Stroj bez pilota se zřítil ve spirále,  téměř kolmo asi 20 metrů od zástavby v obci Jahodnice. Po dopadu se zarazil zcela do země, nad povrchem zůstala pouze zadní část s ostruhou a roztříštěné fragmenty konstrukce. Trosky se při nárazu rozlétly do vzdálenosti až 100m, nikoho na zemi naštěstí nezranily.

Pilot i vyšetřovací komise si lámali hlavu, jak mohlo dojít k tomu, že pilot byl z letadla vymrštěn. Po vyproštění trosek ze země bylo zjištěno, že upínací pásy jsou neporušené, nedošlo tedy k jejich přetržení. Pilot se dušoval, že ještě před startem zapnutí pásů kontroloval, což mu dosvědčil i čet. Novák, který mu s upnutím pomáhal. Navíc, před manévrem při kterém si z letadla nečekaně "vystoupil" prováděl svob. Šari několik jiných obratů, při kterých ho pásy v letadle držely. Za jediné logické vysvětlení bylo tedy označeno nechtěné rozepnutí během letu. Vzhledem k bezúhonosti a dosavadním výsledkům při výcviku byl letec zproštěn viny a pokračoval ve výcviku.

Ačkoliv zmínka ve vyšetřovacím spise o letadle zaraženém v zemi na poli u Jahodnice dávala určitou šanci na nalezení fragmentů letadla, realita roku 2019 je jiná. Místo havárie je již zastavěno rodinnými domy a epicentrum nehody je dnes zahradou jednoho z těchto stavení.

 

 

 

Místo dopadu se dá identifikovat podle zástavby na dobových snímcích. V současné době je zde zahrada nové výstavby naproti původním domům.

 

   

 

 

 Prameny:

- vyšetřovací spis VUA Praha III. odbor 1938

 

Pavel Krejčí 11.2019