Fw 190A-5   W. Nr. 710062

"Bílá 19"

 

1./Erg- Jagdgruppe Ost

 

Fhr. Karl-Heinz Schell

 

Lískovec okr. Frýdek-Místek   7.7.1944

 

 

 

 Ilustrační obrázek Fw 190A-4

 

Znak EJG - Ost

Na pátek 7. července 1944 připravilo velení americké 15. letecké armády rozsáhlý bombardovací útok na rafinerie Blechhammeru-Sever, Blechhammer-Jih a Odertal. Nejprve mělo mohutné uskupení 189 „Létajících pevností“ B-17 od 5. bombardovacího křídla napadnout závod Blechhammer-Jih. Vzápětí měla neméně impozantní formace 226 bombardérů B-24 od 49. a 55. bombardovacího křídla zaútočit na sesterský závod Blechhammer-Sever. A nakonec mělo 140 strojů B-24 od 304. bombardovacího křídla udeřit na Odertal.

Doprovod svazu při průniku nad Horní Slezsko mělo zajistit 59 stíhaček P-38 Lightning od 14. stíhací skupiny a 96 strojů P-51 Mustang od 325. a 332. stíhací skupiny. V cílových prostorech mělo ochranu přebrat 110 stíhaček P-51 od 31. a 52. stíhací skupiny a o bezpečný návrat do Itálie se mělo postarat 87 letounů P-38 od 1. a 82. stíhací skupiny. Dohromady se jednalo o 555 čtyřmotorových bombardérů s doprovodem 352 stíhaček.

Současně američtí plánovači připravili klamnou akci za účelem vylákání nepřátelských stíhačů předčasně do vzduchu, již mělo bez stíhacího doprovodu provést 111 Liberatorů ze stavu 47. bombardovacího křídla, které měly napadnout letiště a seřaďovací nádraží v Záhřebu. Meteoprůzkum a fotoprůzkum po náletu mělo zajistit 5 strojů F-5 a P-38. Po skončení operace přišla 15. letecká armáda o 26 bombardérů a 3 doprovodné stíhačky, na straně německých a maďarských obránců činily ztráty 12 zničených a 8 poškozených stíhacích strojů. Na území České republiky přišli Američané o tři čtyřmotorové bombardéry a jeden doprovodný Mustang, zatímco Luftwaffe ztratila jednu stíhačku od I./JG 302 a dvě od EJGr. Ost.

B-24H  Milovany okr. Olomouc ZDE

B-24H Petřkovice okr. Nový Jičín ZDE

B-17G Velehrad okr. Uherské Hradiště ZDE

P-51D Třemešná okr. Bruntál ZDE

Bf 109G-6/U4 Stavěšice okr. Hodonín ZDE

 

V 11.30 nouzově přistál na poli východně od Lískovce u Frýdku-Místku lehce zraněný pilot Fhr. Karl-Heinz Schell s Fw 190A-5 (W. Nr. 710062) „bílá 19“ od 1./EJGr. Ost, což pozoroval místní občan Evžen Filip: „Letadlo dosedlo na břicho do bramborového pole a mělo zohýbanou vrtuli. Pilot, mladý hoch, byl zasažen v souboji nad Ratiboří, měl rozstřílenou směrovku a ztratil orientaci. Po přistání se nemohl dostat ven z kabiny, a proto překryt uvolnil výstřelem z pistole. Nejprve se ptal, zda náhodou není v Rusku. Poté odešel zatelefonovat své jednotce.“

 

FOTO Fhr. Karl-Heinz Schell od 1./EJGr. Ost. Snímek poskytla paní Heike Schell.

 

V roce 2018 se podařilo kontaktovat pilotovu příbuznou, paní Heike Schell. Vyšlo najevo, že Fhr. Schell zahynul 12. září 1944 v bitvě s přesilou doprovodných Mustangů u Watzhahnu jako příslušník 2./JG 2 „Richthofen“. Po krátké době dokázala paní Heike Schell u jedné ze svých příbuzných vypátrat poslední dochovanou fotografii Fhr. Schella, která v roce 2011 jako zázrakem přečkala požár jejího domu.

První americký nálet na rafinerie v Horním Slezsku dne 7. července 1944 bude podrobně zpracován v knize Jiřího Šaška Daleko na Sever, která by měla u nakladatelství Svět křídel vyjít ve druhé polovině listopadu 2019.

 

Jiří Šašek 10.2019