AERO L-39C v.č. 395306
"0440"
CLV Pardubice - LOM Praha
V. Tyrychtr, por. D. Sochacký
Koudelka okr. Pardubice 12.7.2010
L-39C "0440" / Foto: Radim Špalek / . Snímek z roku 2006.
Fotografie z 8. dubna 2010, letiště Pardubice- LKPD. Snímek pořízený jen několik měsíců před nehodou zachycuje stroj ve "finální" barevné úpravě CLV. Tedy bez státních symbolů českého lva, nápisů "CZECH AIR FORCE ", a se znaky v tzv. " Low-Visibility" podobě. / Foto: Radim Špalek www.czechairforce.com /
Ačkoliv stroj ze stavu VVLŠ Košice na tomto snímku pořízeném v r. 1977 má trupové číslo 0440, s letounem, který se zřítil v r. 2010 u Koudelky má jen málo společného. V r. 1999 byla podepsána smlouva mezi MNO a AERO Vodochody o modernizaci a přestavbě několika letounů L-39C. Jedním z nich byl i "0440". Během přestavby bylo instalováno zcela nové křídlo, přední část trupu i většina avioniky. Z původního letounu bylo využito jen minimum součástí, letadlo je v podstatě nově vyrobené a odpovídá 53. sérii. S tím koresponduje i nové výrobní číslo - 395306.
12. července 2010 došlo u obce Koudelka k havárii letounu L-39C trupového čísla "0440" ze stavu CLV . Stroj odstartoval z dráhy 27 letiště LKPD v 15:55 spolu s další L-39 k nácviku vzdušného boje se smluveným manévrem. Letoun "0440" s posádkou V. Tyrychtr a por. D. Sochacký plnil úlohu cíle pro druhý letoun v zóně "MIKE" a "OSKAR". V 16:25, během ostré zatáčky s přetížením 2-2,8G se z prostoru motoru ozvaly dvě kovové rány a rozsvítily se varovné signalizace poruchy,vysoké teploty výstupních plynů a požáru motoru. Posádka druhé "devětatřicítky" zaregistrovala bílý kouř a jasné oranžové jiskry, které vycházely z výstupní trysky letounu- cíle. Oznámila vedoucímu, že vidí požár v prostoru motoru. Pilot vypnul motor, uzavřel přívod paliva a na pokyn instruktora stiskl tlačítko hašení. Pilot druhého letounu nastavil odpovídač na squawk 7700 a v 16:26:20 rádiem předal na APP signál nouze- May Day. Protože bylo jasné, že vzhledem k výšce letu nelze stroj zachránit, provedl nejprve pilot a poté instruktor katapultáž. Pilot druhého letounu předal na APP souřadnice dopadu letounu a poté, co zjistil že oba piloti "0440" přistáli v pořádku na padácích na zem se vrátil na základnu v Pardubicích. Záchranný systém a tedy především sedačky VS-1 u obou členů posádky skutečně zapracovaly bezchybně, oba piloti přestáli událost bez zranění. První se na místě nehody objevil vrtulník Policie ČR, který vyhledal a vyzdvihl oba piloty. Následně je převzal "Kryštof 06" , který je převezl na letiště Pardubice. Letadlo dopadlo do lesa severně od obce Koudelka a bylo komletně zničeno nárazem a následným požárem. Ještě před tím, než se armádě a policii povedlo zajistit místo nehody se na scéně objevili místní občané, kteří si z místa odnesli řadu "suvenýrů". Těm pak byla adresována následující den výzva v médiích, aby odnesené předměty odevzdali na policii.
Snímky pořízené bezprostředně po nehodě. / zdroj: Pardubický deník /
Zákres dopadu letounu a sedaček pilota a instruktora.
Vyšetřování se soustředilo na expertýzu trosek, především motoru a vyhodnocení havarijního zapisovače. Bylo zjiištěno, že v průběhu manévru došlo ke krátkodobému stažení POM z maximálního režimu a následnému rychlému přesunu opět na maximál. To vyvolalo nestabilní práci motoru a následný požár.
Na leteckém snímku z r. 2016 je místo dopadu dobře patrné.
Místo dopadu- rok 2019
Hmotové vyvážení z výškového kormidla | Drobné fragmenty "0440" |
Prameny:
- Zpráva o letecké nehodě - OBL MO ČR
Pavel Krejčí 10.2019