MiG-21MF  "9715"

 

4. slp

 

npor. Bohumil Novotný

 

Lukavice okr. Ústí nad Orlicí

 

 MiG-21MF série 97--  / www.valka.cz /

 

 

Třetí březnový den 1982 se z dnešního pohledu jeví jako zcela bezvýznamné datum / ti kdo se toho dne narodili prominou/. Pracující lid v ČSSR pokračoval v budování rozvinuté socialistické společnosti, Milan Chladil poprvé vystoupil s písní "Přijel jsem na dobrou kávu" a armáda se po nedávno ukončeném  cvičení DRUŽBA 82 dostávala opět do pravidelné denní rutiny. Starší obyvatelé  obce Lukavice u Letohradu si však  na tento den  dobře vzpomínají. Těsně před půl třetí odpoledne se z nízko položených deštivých mraků  nad obcí s ohlušujícím rachotem vynořilo stíhací letadlo. Blízko stojící pozorovatel by mohl vidět, jak se od konců křídel stroje letícího rychlostí 800-1000km/h  tvoří kondenzační sledy. Pilot, který se snažil vybrat strmý let "tahal" kolem 10G, katastrofě se mu ale zabránit nepodařilo. Vše bylo dílem několika vteřin. Natažený stroj naplocho narazil do země asi 500m od obce, roztříštil se a vybuchl. Během nárazu vytvořil kráter asi 4m široký a 6m dlouhý, trosky letadla se v plamenech rozletěly do vzdálenosti až 300m. Obyvatelé, kteří přiběhli na místo hledali pilota. Poté, co mezi troskami spatřili části těla jim  bylo jasné, že není komu pomáhat.

 

 

 

Fotografie z místa katastrofy / VUA Praha /

 

 

Během vyšetřování byl rekonstruován sled událostí, který vedl k nehodě. Pilot, npor. Novotný odstartoval v 13.46 hod. z letiště v Pardubicích. První úkol zněl- nácvik létání podle přístrojů v zakryté kabuně. Po splnění pokračoval do prostoru PRADĚD, odkud byl v mracích  naváděn na přepad cíle, letícího ve 3000 m rychlostí 600km/hod. S cílem se sbližoval přebytkem rychlosti 300km/hod a ve vzdálenosti 1700m provedl cvičný odpal rakety RS-2US. Ve vzdálenosti 700m za cílem provedl odval. Během něj došlo zřejmě u pilota na chvíli ke ztrátě prostorové orientace, protože místo odvalu uvedl letoun do kosého zvratu. Svoji polohu zjistil po vylétnutí z oblačnosti asi 10 vteřin před dopadem. V zapisovači  SARPP bylo zaznamenáno prudké přitažení s přetížením 10G, náraz do země těsně podzvukovou rychlostí se ale pilotovi odvrátit nepodařilo.

Za příčinu nehody bylo označeno narušení postupů při provádění přepadu, nesprávné rozdělení pozornosti pilota při sledování přístrojů a jeho malá zkušenost při provádění přepadů ve složitých povětrnostních podmínkách.

 

Místo nehody je po desítkách let již nerozeznatelné od okolního terénu. To, že se zde nehoda kamuflované "emefky"  opravdu v roce 1982 stala připomínají drobné  jen úlomky letadla roztroušené na velké ploše po okolních polích.

 

Prameny:

-vyšetřovací spis - VUA Praha

 

Pavel Krejčí 10.2019