Aero L-39C       "0447"

 

34. základna školního letectva - Pardubice

 

Rohovládova Bělá okr. Pardubice   1.2.1996

 

 Snímek "0447" v době, kdy létal u VVLŠ Košicích. Na snímku publikovaném v L+K č. 18/1978 sestava akrobatické "Košické čtyřky"

 

 Posádka letounu L-39C trupového čísla 0447 ve složení npor. Jaroslav Sochr /pilot/  a  pplk. Vladimír Adámek /instruktor/ odstartovala v 17:00 z letiště v Pardubicích. Jednalo se vývozní let v malé výšce v noci dle cvičení č. 60 OBP TL. Po příletu do pracovního prostoru posádka provedla několik prvků cvičení- zatáčky, strmá stoupání a střemhlavé lety. Posledním manévrem byl přechod do levé stoupavé zatáčky z horizontálního letu na rychlosti 600km s maximálním režimem motoru. Při dokončování zatáčky se ozval z prostoru motoru neobvyklý zvuk a instruktor v zimním šeru  spatřil na levém křídle odlesky požáru. Zároveň se na table rozsvítila indikace "POŽÁR" a indikace teploty výstupních plynů stoupla přes 900°C na doraz přístroje. Instruktor situaci ohlásil ŘL a dal pilotovi pokyn ke stažení POM do polohy STOP a uzavření požárního kohoutu.  Instruktor několikrát stiskl tlačítko hašení, teplota výstupních plynů ale neklesala a požár se nepodařilo uhasit. Výška letu byla v té době  kolem 1500m , bylo jasné, že letoun na domovské letiště již nedoletí. Instruktor vydal pilotovi příkaz ke katapultáži. Tu npor. Sochr provedl ve výšce 700-800m. Bezprostředne poté se katapultoval i instruktor. Oba letci měli štěstí, ve tmě se snesli na padácích na zmrzlé pole a přežili seskok bez úhony. Letoun vyrobený v r. 1975  pokračoval v přímém letu, přešel do stoupání a po ztrátě rychlosti dopadl téměř střemhlav do malého rybníka zvaného Dereznice jen několik metrů od okraje lesa.

Bezprostřední příčinou nehody byl požár titanového labyrintu leteckého motoru AI-25TL. Na základě této události bylo Inspektorem letectva a PVO AČR generálem Štrůblem vydáno nařízení, které zásadně omezilo provoz letounů L-39C a ZA jejichž motory prošly GO v Leteckých opravnách Malešice. Létání měly povoleny pouze letouny, které měly zadní labyrint vysokotlakého kompresoru vyroben z oceli. Po čase byly podmínky provozu  uvolněny, ovšem občasné  problémy s "titanovým požárem" se vyskytly i později a přetrvávají dodnes.

Chování posádky během řešení události bylo vyhodnoceno jako velmi profesionální, oba piloti obdrželi od ministra obrany věcný dar. Npor. Sochr svému osudu nicméně neunikl. Zahynul o dva roky později, při katastrofě L-39C "4607" nedaleko obce Benátky na Královéhradecku. Případ je popsán ZDE.

 

 

 

 

 Fotografie- vyšetřovací spis

 

Místo dopadu "0447" v roce 2019. Rybník byl po havárii kompletně vybagrován a rozšířen.

 

 

 

Jedno se sedadel VS-1 a překryt kabiny

 

 Zákres dopadu

 

 Přepis rádiové komunikace kritické části letu.

 

 

 

Prameny:

- Správní archiv MO- vyšetřovací spis k případu

Pavel Krejčí 6.2019