Me 262B ?    W.Nr. ?

 

posádka, jednotka?

 

Pátek u Loun,  pravděpodobně duben 1945

 

                                                                                                                                                                                             ilustrační kresba

Na počátku pátrání po  tomto letounu stál nenápadný zápis ve školní kronice obce Radonice nad Ohří, školní rok 1944-1945:

Asi počátkem měsíce/dubna/, zřítilo se za Pátkem něm.letadlo (Nový typ-turbinové).Oba piloti uhořeli.Později převzeni na náš hřbitov a zde dáni do márnice.

Tato větička objevená v kronice na podzim r. 2008 nasadila velkého brouka do hlavy nejen mě, ale zejména Karlovi Novákovi se Severočeského leteckého archivu. V listopadu 2008 jsem se do Pátku vydal a pokoušel se zjistit víc. V obci Pátek se podařilo najít pamětníka této havárie, který si jako malý chlapec vybavoval hořící, nízko letící letoun. Datum sice nevěděl, ale vzpoměl si na místo, kde letadlo havarovalo. Popsal, že stroj po havárii hořel zhruba sto metrů od hrany velkého pole asi půl kilometru od obce. Zdálo se, že bude hračka najít místo havárie a snad i získat nějaké indicie k identitě stroje. Pokud v letounu zahynuli dva letci, tak přece muselo dojít k destrukci stroje a pole bude poseté úlomky. Nakonec bylo vše jinak. Na místě udaném pamětníkem jsem přes veškerou snahou nenašel ze stroje ani střípek. Po několika hodinách jsem to vzdal , za týden následoval další pokus...pak další...a další. Postupně jsem zvětšoval okruh hledání až z toho nakonec bylo celé, několikakilometrové pole...Nakonec, po několika týdnech jsem se "chytil" díky několika drobným fragmentům a místo lokalizoval. Jak se ukázalo, pamětník se spletl asi o čtyřista metrů. Na místě se bohužel nepodařilo najít nic, co by objasnilo identitu stroje a posádky.  Nedá se ani s jistotou tvrdit, že šlo o Me 262, stejně tak mohlo jít o Arado 234, jejichž činnost nad severními Čechami je prokázána. Velkou energii při pátrání vyvinul Karel Novák, ale ani jemu se nepodařilo od r. 2008 zjistit víc-a to už je co říct...Bylo nalezeno několik fragmentů které jasně prokazují, že letoun byl německý, proudový,poháněný motory Jumo 004-tedy Me 262 či Ar 234, vybaven zaměřovačem Revi 16. Nelze se spolehnout  na informaci o dvou zahynulých letcích. Zatím jsou všechny okolnosti velkým tajemstvím.

 

                                    Ciferník variometru                                Umístění "varia" na zadní přístrojové desce Me 262B
   
                        Víčko vnějšího el. zdroje        Část výškoměru
   
                                    Padáková přeska          Část zaměřovače REVI 16
   
                             Štítek z motoru JUMO 004         Část umělého horizontu
   

 

Pavel Krejčí,Karel Novák 12.2013