MiG-15 / S-102/ výr. č. 220426
19. slp - České Budějovice
npor. Richard Fratrič
Lašovice, osada Onen Svět okr. Písek
25.6.1953
Ilustrační snímek MiGu-15
Krátce po založení 19. slp došlo k první nehodě při které zahynul střelecký důstojník nadporučík Richard Fratrič. Letoun Mig-15, přesněji československý S-102, ještě vonící novotou, výrobního čísla 220426, pilotovaný npor.Richardem Fratričem odstartoval z letiště České Budějovice v 15.30 hodin. Do skupiny se krátce po vzletu připojil jako číslo 2 por.Zdeněk Bombera rovněž na letounu Mig-15. Tato dvojice měla provést cvičné zteče na vzdušný cíl. Dvojice stoupala do výšky 3000 metrů a směřovala severně Českých Budějovic do prostoru Bechyně. Zde se připojila ke dvojici Migů-15 pilotovaných zástupcem velitele pluku npor.Budayem a por.Václavem Grygarem a společně s touto dvojicí zahájila plnění úkolu. První zteč vybrali letci daleko a provedli opětovný útok. Npor.Buday ve snaze vyhnout se husté oblačnosti provedl zatáčku doleva, npor. Richard Fratrič tak vybral zteč doprava, přičemž se dostal do husté oblačnosti. Pilot letěl se zajištěným umělým horizontem, ztratil v husté oblačnosti prostorovou orientaci, letoun přešel do vývrtky a o tři minuty později narazil do země v blízkosti samoty Onen Svět u Kosobud. Poručík Bombera se z mraků bezpečně dostal, ale po ztrátě kontaktu se svým vedoucím neznal svou polohu. Vydal se podél řeky Vltavy a přistál až ve Vodochodech. Druhá dvojice přistála zpět v Českých Budějovicích. Přičinou nehody byla pravděpodobně ztráta prostorové orientace po vlétnutí do husté oblačnosti, ke které jistě přispěl i zajištěný umělý horizont. Podobně byl zničen ještě minimálně jeden letoun Mig-15. Svědci vypovídají, že letoun vyletěl z mraků, ale pravděpodobně to bylo přiliš nízko na to aby i zkušený letec nezvyklou polohu vybral. Narazil do země a na místě zahynul. Na lesním porostu v místě havárie jsou ještě dnes znát stopy po havárii. Na jednom ze vzrostlých jehličnanů se nachází skromná, dnes již obtížně čitelná, pamětní deska. Byla několik desetiletí po havárii rodinnými příslušníky navštěvována dnes je však již zcela opuštěna.
Převzato: Ondřej Knotek www.pomnikyletcu.cz
K případu se zachoval vyšetřovací spis /VUA Praha/. Z něj mimo jiné vyplývá, že npor. Fratrič byl poměrně zkušený pilot / nálet 940 hodin/, ovšem na MiGu-15 měl nalétáno pouhých 20 hodin. Stroj, se kterým npor. Fratrič havaroval byl zcela nový, nalétáno měl pouhých 9,16 hodiny. Škoda způsobená zničením letadla byla vyčíslena na 1 032 000 Kčs.
Fragmenty MIGu-15 výr. č. 220426 npor. Fratriče
Místo letecké katastrofy v r. 2018
Pamětní deska umístěná na stromě v místě havárie.
Deska s portrétem pilota- hrob npor. Richarda Fratriče se nachází na hřbitově v Hodonínske ulici v Bratislavě / foto: L. Barabás /
Foto : Samuel "koba" Jablonka - Spolek pro VPM
Prameny:
- vyšetřovací spis VUA Praha
-www.pomnikyletcu.cz
-www.vets.estranky.cz
Pavel Krejčí 4.2019