Aero A-12.16

 

Letecký Pluk 2

 

pilot: svob. Bohuš Kudela /Let. Pluk 2/

 

pozorovatel:  npor. Štěpán Minarik 

/Pěší Pluk 13/

 

Lichnov okr. Bruntál    2.9.1926

 

 

Aero A-12 /ilustrační snímek/

 

Během letu při cvičení pro spolupráci s pěchotou 6. divize došlo u obce Lichnov na Bruntálsku k nehodě letounu Aero A-12.16. Letoun podle svědků   přešel ve výšce asi 1200m do vývrtky a v té setrval až do nárazu do země. Letoun byl dle provozní dokumentace řádně ošetřován, od generální opravy nalétal bez závad 25 hodin. Stroj byl vybaven dvojím řízením.  Vyšetřovací komise konstatovala, že  pravděpodoubnou příčinou bylo zablokování řízení fotografickým přístrojem na stanovišti pozorovatele. Letecké neštěstí bylo v krátké době třetí katastrofou, která se u LP 2 udála, pluk koncem léta roku 1926 opravdu neprožíval lehké období. Události upoutaly pozornost denního tisku, který se jim obsáhle věnoval. Situace se následně uklidnila, LP 2 po tomto dramatickém údobí zaznamenal fatální nehodu až v průběhu ledna 1927.

 

Kronika LP 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 Tisk zaznamenal i další nehody, ke kterým 2.9.1926 došlo.

 

 

Snímek pořízený po pohřbu npor. Minárika v Opavě. Vrtule RATIER, která dekorovala po krátkou dobu hrob nepochází z havarovaného A-12, ale z letounu Breguet XIV. Poté, co jsem spatřil výše uvedenou fotografii jsem měl pocit, že je mi nějaká povědomá...   Ano, je to přesně ta, kterou jsem získal do své sbírky  v r. 2018 na severní Moravě!

Okolnosti jejího poškození mi nejsou známy, zřejmě si někdo s Breguetem u LP 2 "hrábnul" o zem a tím došlo k jejímu vyřazení. Krátce tedy posloužila na hrobu v Opavě, následně její stopy mizí, několik posledních desetiletí se potom nacházela v obci Střítež nad Ludinou. Dnes se jedná o opravdu velmi vzácný kousek. Její průměr je přes 2 metry.

 

1926


 2018

 

Prameny:

 

-VUA Praha, Fond MNO III. odbor 1926

-VUA Praha kronika LP 2

 

Pavel Krejčí 4.2019