MiG-21PFM/SPS       "4408"

 

1. letka, 11. slp, Žatec

 

pilot: kpt. Josef Kubela

 

Postoloprty okr. Louny   15.8.1978

 

 

 

 

 

Ilustrační snímek MiG-21PFM

 

15.8. 1978 prováděl mjr. Kubela druhý z  třech letů plánovaných pro tento den. Byl jím nácvik MVB- manévrového vzdušného boje. Protivníkem pro tento úkol mu byl kpt. Toman, cvičný boj se odehrával přímo nad základnou v Žatci. Po sérii razantních obratů během boje prováděl mjr. Kubela šikmý přemet vlevo, ze kterého přecházel do bojové zatáčky doprava. Převedl letoun do náklonu asi 45° a zapnul forsáž. Pohledem doprava se snažil vyhledat "útočícího" stíhače. Nechtěně letoun přetočil do polohy téměř "na záda" ze které se snažil prudkým přitažením letoun uvést do stoupání. Během tohoto manévru se pilot díky vysokým násobkům přetížení na chvíli "uspal". Po obnovení prostorové orientace ve výšce pod 1000m zjistil, že letadlo klesá velkou rychlostí pod strmým úhlem k zemi. Pilot situaci vyhodnotil jako neřešitelnou, bez možnosti bezpečného  vybrání. Katapultáž provedl při rychlosti přes 900km/hod. Letoun s trupovým číslem 4408 pokračoval v neřízeném letu, zaryl se do země asi 1500m západně od obce Postoloprty a vybuchl. Pilot se snesl na padáku necelých 200m od místa letounu. Bohužel, katapultáž při takto vysoké rychlosti se neobešla bez zranění. Diagnóza lékařů po vyšetření v UVN v Praze zněla- kompresivní zlomenina 7. a 8. hrudního obratle, podezření na zlomeninu 9. obratle, rozsáhlé hematomy po těle a drobné oděrky v obličeji. Dle předběžného nálezu to pro pilota znamenalo "stopku" pro létání na zhruba 6 měsíců.

Vyšetřování označilo za hlavní příčinu nehody chybu v technice pilotáže, které se dopustil pilot. Vzhledem k náročným podmínkám nácviku MVB a dosavadním výborným výsledkům bylo upuštěno od finančního postihu a kpt. Kubela byl "pořešen" pouze kázeňsky v rozsahu kompetencí velitele divize.

 

 

   
1978 2018

 

 

 

 Kráter po letounu. Patrny jsou pouze části VOP, celý stroj se zaryl hluboko do země.

 

Postroj padáku s nouzovým zásobníkem

 

Vystřelovací sedadlo

 

Překryt kabiny

 

 

Záznam o zničeném majetku. "Jednadvacítka" měla v době, kdy osobní vůz stál průměrně 55 tisíc, hodnotu přes 11 milionů korun.

 

 

   
Fragmenty z letounu " 4408" Instruktážní štítek

 

 

Prameny:

- vyšetřovací spis- VUA Praha

 

Pavel Krejčí 4.2019