MiG-17PF         ev.č. 0203

 

11. slp Žatec, 4. letka

 

por. Pavel Stopka

 

Krušovice okr. Rakovník   30.11.1967

 

 

 MiG-17PF 4. letky 11. slp přistává na letišti v Žatci. Letka vznikla po rozpuštění 7. slp Piešťany a převedení jejich "sedmnáctek" k 11.slp v r. 1967.

 

 

Poručík Pavel Stopka, příslušník 4. letky 11. slp v Žatci prováděl let v pracovním prostoru v noci. Pilot měl za úkol provádět  horizontální manévry pod oblačností ve výšce 800m, aby se rozlétal za NPP. V 19:36 hod v zóně "JIH" ohlásil dohlednost 10 km a vše v pořádku. Během manévrů byl sledován přehledovým radilokátorem P-12. Po sedmi minutách s ním byl ztracen radarový kontakt a neodpovídal na rádiové výzvy. Po letounu bylo vyhlášeno pátrání. Krátce na to bylo zjištěno, že letoun havaroval u Krušovic, jižně od obce Hředle do zalesněného kopce a že pilot zahynul. Ohledáním místa dopadu bylo zjištěno, že letadlo dopadlo pod  strmým úhlem do lesa a vybuchlo. Vyšetřovací komise na základě polohy letounu při dopadu a znaleckými expertýzami stanovila za příčinu nezvládnutí pilotáže v noci a uvedení letounu do nezvyklé polohy. Por. Stopka byl pilotem 3. třídy, nebyl na typu MiG-17PF příliš rozlétán / nálet 10,12 hod na typu/, což mohlo mít na vznik nehody značný vliv.

Jedná se o jedinou katastrofu letounu MiG-17PF, která se odehrála na území České republiky.

 

Pavel Stopka / v podřepu v bílé košili/ pózuje s dalšími "drsňáky" před L-13 Blaníkem na letišti Bratislava- Vajnory, kde zahájil leteckou činnost.

Foto ze sbírky Olgy Kovačičové via Ivan Sabó /Gonzo Aviation/

 

MiG-17PF trupového čísla 0203 zachycený na stojánce, pravděpodobně letiště  Piešťany. Fotografie poskytnul p. Josef Studený

 

 

 

 

 

 

2.9. 2006 byl díky členům Klubu vojenské historické techniky ve Hředlích na místě nehody odhalen pomník, který připomíná tragickou událost z r. 1967.Na této akci byli přítomni příbuzní ze Slovenska, jeho "spolubojovník" od 7. slp Piešťany a ze 4. letky 11. slp Žatec plk. v.v. Ing. Zdeněk Trnka, zástupci OVL MO a čestná stráž AČR, zástupci zastupitelstva a mnozí místní občané. /Zdroj: www.valka.cz/

 

   

 

Místo havárie v r. 2012

Kráter, který je dodnes patrný svědčí o značné rychlosti, kterou letoun vrazil do země.

 

   

 

 

Por. Stopka je pohřben v Bratislavě, hřbitov Slávičie údolí. /Foto Ladislav Barabas, www.vets.cz/

 

 

Fragmenty nalezené v prostoru nehody v r. 2012

 

   

 

 

Prameny:

 

- VUA Praha

-www.pomnikyletcu.cz                                                                                                                                             

  Pavel Krejčí 2.2019