MiG-21PFM ev. č. 4403
1. slp., 2. letka
mjr. Hort Jaroslav
Blatná okr. Strakonice 1.6.1968
MiG-21PFM "4403" Foto: www.pilotialetadla.cz
Zákres nehody - VUA Praha
Mjr. Hort prováděl 1. června 1968 nácvik slétanosti roje. Po skončení nácviku, zhruba po 35 minutách letu, se po dotočení 4. zatáčky okruhu na záložním letišti Tchořovice - Blatná chystal vysunout velké klapky. Náhle uslyšel silný hluk v zadní části letounu. Jak mjr. Hort uvedl, znělo to jako šrotovník kamene. Shodou okolností se před letounem nacházel rozsáhlý kamenolom u obce Řečice, s tím ale měl zvuk jen pramálo společného! Motor ztratil otáčky, stroj začal rychle ztrácet rychlost a naklánět se doprava. Nebyl čas váhat. Pilot zahlásil ŘL " Spadly mi otáčky, vypaluji se!" a ve výšce 120 - 150m provedl katapultáž. Stříbrný tryskáč dopadl do lesa na okraji kamenolomu a vybuchl, pilot přistál na padáku nezraněn asi 100m od svého stroje. Celá havarijní událost, od prvního zvuku po katapultáž trvala asi šest vteřin.
Příčina nehody byly zřejmá - došlo k závadě na motoru. Vzhledem k událostem které brzy na to, v srpnu 1968 přišly, neprobíhalo vyšetřování zcela standardně. Vyšetřovací spis je nezvykle strohý, není v něm žádná zmínka o znaleckých expertýzách, o samotném vyšetřování ani o nápravných opatřeních. Událost byla záhy překryta vstupem "spřátelených armád zemí Varšavské smlouvy" a rychle se na ni zapomnělo. Jedinou stopou po ní jsou části MiGu, které se dodnes dají nalézt na místě dopadu.
Popis události, jak ji viděl pilot následujícího MiGu, mjr. Barabáš.
![]() |
![]() |
Místo nehody v r. 1968- foto- vyšetřovací spis- VUA Praha
Prameny:
- vyšetřovací spis VUA Praha
Pavel Krejčí 2.2019