MiG-21PFM ev. č. 4403
1. slp., 2. letka
mjr. Hort Jaroslav
Blatná okr. Strakonice 1.6.1968
MiG-21PFM "4403" Foto: www.pilotialetadla.cz
Zákres nehody - VUA Praha
Mjr. Hort prováděl 1. června 1968 nácvik slétanosti roje. Po skončení nácviku, zhruba po 35 minutách letu, se po dotočení 4. zatáčky okruhu na záložním letišti Tchořovice - Blatná chystal vysunout velké klapky. Náhle uslyšel silný hluk v zadní části letounu. Jak mjr. Hort uvedl, znělo to jako šrotovník kamene. Shodou okolností se před letounem nacházel rozsáhlý kamenolom u obce Řečice, s tím ale měl zvuk jen pramálo společného! Motor ztratil otáčky, stroj začal rychle ztrácet rychlost a naklánět se doprava. Nebyl čas váhat. Pilot zahlásil ŘL " Spadly mi otáčky, vypaluji se!" a ve výšce 120 - 150m provedl katapultáž. Stříbrný tryskáč dopadl do lesa na okraji kamenolomu a vybuchl, pilot přistál na padáku nezraněn asi 100m od svého stroje. Celá havarijní událost, od prvního zvuku po katapultáž trvala asi šest vteřin.
Příčina nehody byly zřejmá - došlo k závadě na motoru. Vzhledem k událostem které brzy na to, v srpnu 1968 přišly, neprobíhalo vyšetřování zcela standardně. Vyšetřovací spis je nezvykle strohý, není v něm žádná zmínka o znaleckých expertýzách, o samotném vyšetřování ani o nápravných opatřeních. Událost byla záhy překryta vstupem "spřátelených armád zemí Varšavské smlouvy" a rychle se na ni zapomnělo. Jedinou stopou po ní jsou části MiGu, které se dodnes dají nalézt na místě dopadu.
Popis události, jak ji viděl pilot následujícího MiGu, mjr. Barabáš.
Místo nehody v r. 1968- foto- vyšetřovací spis- VUA Praha
Prameny:
- vyšetřovací spis VUA Praha
Pavel Krejčí 2.2019