Su-7BM evid. č. 5325
20. sbolp 3. letka
pplk. Josef Kadlec
Omice okr. Brno- venkov, 7.1.1982
SU-7BM "5325" / foto L+K via www.valka.cz /
pplk. Josef Kadlec
7. ledna 1982 došlo u 20. stíhacího bombardovacího pluku k mimořádné události, při které byl zničen stroj Su-7BM. Během zalétávacího letu po výměně motoru se pilotovi, jímž byl pplk. Josef Kadlec rozsvítila kontrolka požáru motoru. Došlo k tomu 54 vteřin po vzletu z letiště Brno-Tuřany, ve výšce 1500m při rychlosti 700 až 750 km/hod. Pilot stáhl otáčky motoru na 86%, přičemž kontrolka zhasla. Zdálo se, že je vše v pořádku, pplk. Kadlec proto znovu zvyšoval tah motoru. Signalizace se opět rozsvítila, ozval se i nezvyklý hukot motoru. Ve zpětném periskopu, kterým byla "béenka" vybavena pilot spatřil ohnivý chvost, který se za letadlem táhnul. To, že jde o vážný problém umocnil fakt, že výškové kormidlo přestalo reagovat a letoun pomalu přecházel do střemhlavého letu, kterému nebylo možno zabránit. Pplk. Kadlec situaci bleskově vyhodnotil jako neřešitelnou a neprodleně se katapultoval. Přistál bez zranění na padáku 600 metrů západně od obce Prštice. Neovládaná SU-7 se zřítila do lesa jižně od obce Omice, po dopadu letadlo vybuchlo a shořelo.
Letoun "5325" byl vyroben v SSSR v r. 1964. Od začátku provozu nalétal 1098 hodin. Vyšetřovací komise označila za příčinu nehody netěsnost palivové soustavy letounu v prostoru 3. palivové nádrže. Unikající palivo se pak vznítilo a požár poškodil ovládací táhla výškovky. Tím se stal letoun neovladatelný, katapultáž kterou pilot provedl bylo jediné možné řešení.
Vyšetřovací spis- VUA Praha
Na místě dopadu letadla v r. 2017
Prameny:
- vyšetřovací spis - VUA Praha
Pavel Krejčí 2.2019