MI-4  výr. č. 0425

 

50. spojovací letecký pluk Klecany

 

Kdyně- Kněžská hora  okr. Domažlice 

 

28.3.1960

 

 

 Fotografie vrtulníku Mi-4 "0425" , který se zřítil u Kdyně. / Foto: archiv Petr Zaoral via www.helidat.cz/

 

 Vrtulník Mi-4 trupového čísla 0425 odstartoval osudného březnového dne roku 1960 z letiště v Klecanech, a ve  výšce 150m nad terénem se  společně s druhým strojem MI-4  blížil ke Kdyni na Domažlicku.  Oba vrtulníky oblétly vrchol Koráb /773m/ východně od Kdyně , když v 18:25 došlo náhle ke katastrofě. Jeden z listů hlavního rotoru nevydržel namáhání a více než pětimetrová část se z něj odlomila. Vzniklé vibrace byly takového rázu, že se stroj stal neovladatelný a začal se ještě ve vzduchu rozpadat. Došlo k odlomení ocasní vrtule, stroj se otočil o 180°a dopadl do lesa. Po dopadu vrtulník vybuchl a kompletně shořel. Pětičlenná posádka neměla nejmenší šanci přežít a doplatila tak na vadu materiálu rotorového listu. Vrtulník č. 0425 byl vyroben r. 1956  byl jedním z prvních deseti, které byly do ČSSR dodány. Sloužil nejprve s trupovým označením D-53 u 1. dlp ve Kbelích, potom u 1. dvlp tamtéž, než byl dislokován do nedalekých Klecan k 50.spojlp. V roce 1957 bylo v souladu s nově platným předpisem  trupové označení  "D-53" nahrazeno výrobním číslem "0425". Do katastrofy nalétal 560 hodin.

Posádka stroje:

npor.ČERNÝ Bohuslav - pilot                      

npor.ŠULC Jiří - pilot                           

npor.EGERMAIER Petr - technik                     

npor.JURSÍK Stanislav - technik                 

voj. JONÁŠ Josef - pomocný technik 

 

 Zákres poslední fáze letu

 

 Zákres polohy trosek stroje

 

   

 List hlavního rotoru, jehož ulomení bylo příčinou katastrofy se zapíchnul do pole 700m od místa dopadu vrtulníku.

 

   

 

   

 Z Mi-4 "0425" zůstalo na svahu Kněžské hory jen ohořelé torzo.

 

 

 

Na místě nehody v r. 2018

   
Fragmenty stroje, zbytek nábojnice palubního kulometu Ciferník tlakoměru oleje

 

   
Náběžná hrana rotorového listu Madlo z trupu stroje

 

 

Katastrofu nám dnes připomíná pomníček umístěný v místě dopadu stroje. Postavil ho v roce 2002 letecký nadšenec a svědek celé události pan Rudolf Koutník ze Kdyně se svými kamarády Václavem Černým a Karlem Šupem. Jak sám pan Koutník uvádí :"Pomníček jsme postavili nově, na místě nehody byly jen náletové dřeviny a celkově bylo místo poměrně obtížně přístupné (v lese, 690 m n.m., bez přístupové cesty) . Na stavbu jsme použili kámen sebraný v okolí, maltu na spojení jsme míchali na místě z ručně doneseného písku, cementu a vody." Pravděpodobně v roce  2008 umístil někdo na pomníček fotografie letců. Později byla dolněna i tabulka, jejíž text objasňuje, k čemu na místě došlo. / zdroj - www.pomnikyletcu.cz/

 

 

Prameny:

- vyšetřovací spis ze sbírek  VUA Praha

-www.pomnikyletcu.cz

-www.helidat.cz

Pavel Krejčí 2.2019