MI-4 výr. č. 0425
50. spojovací letecký pluk Klecany
Kdyně- Kněžská hora okr. Domažlice
28.3.1960
Fotografie vrtulníku Mi-4 "0425" , který se zřítil u Kdyně. / Foto: archiv Petr Zaoral via www.helidat.cz/
Vrtulník Mi-4 trupového čísla 0425 odstartoval osudného březnového dne roku 1960 z letiště v Klecanech, a ve výšce 150m nad terénem se společně s druhým strojem MI-4 blížil ke Kdyni na Domažlicku. Oba vrtulníky oblétly vrchol Koráb /773m/ východně od Kdyně , když v 18:25 došlo náhle ke katastrofě. Jeden z listů hlavního rotoru nevydržel namáhání a více než pětimetrová část se z něj odlomila. Vzniklé vibrace byly takového rázu, že se stroj stal neovladatelný a začal se ještě ve vzduchu rozpadat. Došlo k odlomení ocasní vrtule, stroj se otočil o 180°a dopadl do lesa. Po dopadu vrtulník vybuchl a kompletně shořel. Pětičlenná posádka neměla nejmenší šanci přežít a doplatila tak na vadu materiálu rotorového listu. Vrtulník č. 0425 byl vyroben r. 1956 byl jedním z prvních deseti, které byly do ČSSR dodány. Sloužil nejprve s trupovým označením D-53 u 1. dlp ve Kbelích, potom u 1. dvlp tamtéž, než byl dislokován do nedalekých Klecan k 50.spojlp. V roce 1957 bylo v souladu s nově platným předpisem trupové označení "D-53" nahrazeno výrobním číslem "0425". Do katastrofy nalétal 560 hodin.
Posádka stroje:
npor.ČERNÝ Bohuslav - pilot
npor.ŠULC Jiří - pilot
npor.EGERMAIER Petr - technik
npor.JURSÍK Stanislav - technik
voj. JONÁŠ Josef - pomocný technik
Zákres poslední fáze letu
Zákres polohy trosek stroje
List hlavního rotoru, jehož ulomení bylo příčinou katastrofy se zapíchnul do pole 700m od místa dopadu vrtulníku.
Z Mi-4 "0425" zůstalo na svahu Kněžské hory jen ohořelé torzo.
Na místě nehody v r. 2018
Fragmenty stroje, zbytek nábojnice palubního kulometu | Ciferník tlakoměru oleje |
Náběžná hrana rotorového listu | Madlo z trupu stroje |
Katastrofu nám dnes připomíná pomníček umístěný v místě dopadu stroje. Postavil ho v roce 2002 letecký nadšenec a svědek celé události pan Rudolf Koutník ze Kdyně se svými kamarády Václavem Černým a Karlem Šupem. Jak sám pan Koutník uvádí :"Pomníček jsme postavili nově, na místě nehody byly jen náletové dřeviny a celkově bylo místo poměrně obtížně přístupné (v lese, 690 m n.m., bez přístupové cesty) . Na stavbu jsme použili kámen sebraný v okolí, maltu na spojení jsme míchali na místě z ručně doneseného písku, cementu a vody." Pravděpodobně v roce 2008 umístil někdo na pomníček fotografie letců. Později byla dolněna i tabulka, jejíž text objasňuje, k čemu na místě došlo. / zdroj - www.pomnikyletcu.cz/
Prameny:
- vyšetřovací spis ze sbírek VUA Praha
-www.pomnikyletcu.cz
-www.helidat.cz
Pavel Krejčí 2.2019