Focke-Wulf Fw 190F-8    W.Nr. 580902

 

8./ Schlachgeschwader /SG/ 151

 

Ofhr. Beato Nager

 

Dražkovice okr. Pardubice 24.8.1944

 

Ilustrační kresba Fw 190F

 

 

 24. srpna 1944 brzy ráno odstartovaly z Itálie tři svazy 15. AF k náletům na cíle ležící na území okupovaného Československa. Tyto cíle představovala rafinerie David Fanto v Pardubicích, Vacuum Oil Company v Kolíně a letiště v Pardubicích.  Zároveň odstartovaly další bombardéry, které zautočily na cíle v Itálii, Maďarsku a Jugoslávii. Těmto strojům se podařilo odlákat pozornost německých stíhačů  od hlavního svazu. Následkem toho se muselo 41 německých a maďarských stíhačů vrátit na svoje základny a dotankovat palivo. Hlavní svaz mezitím nerušeně pokračoval nad primární cíle a povedlo se mu bez problémů shodit svůj smrtonosný náklad na určeném místě. Již během vyhlášení leteckého poplachu začaly z pardubického letiště startovat stroje Fw 190F jednotky SG 151. Posláním této jednotky byla bitevní činnost, piloti startujících Focke-Wulfů proto zřejmě neměli ambice setkat se s americkým stíhacím doprovodem. Jejich úmyslem bylo, pokud to situace dovolí, zaútočit na přibližující se bombardéry. Převážná většina Focke-Wulfů se nakonec z boje stáhla a jejich piloti  se spokojili s tím, že svým startem aspoň zachránili svá letadla před zničením na zemi. Několik odvážlivců se ale přece jen našlo. Přímo nad Pardubicemi zahlédl velitel 302. americké stíhací peruti dva Focke-Wulfy, které se snažily dostat k bombardérům a ohlásil jejich polohu rádiem ostatním pilotům Mustangů. Situaci pevně "uchopil za pačesy" pilot Tuskegee Airmen  Lt. Charles McGee, za kniplem svého P-51C s poetickou přezdívkou "Kitten" / Koťátko /. Spolu se svým wingmannem Lt Rogerem Rominem  začali dvojici Focke-Wulfů pronásledovat. Oba němečtí letci se snažili agresivními manévry Mustangy za sebou setřást. Při sérii ostrých, utažených zatáček se německá dvojice rozdělila a letci se snažili se dostat nad domovské letiště pod ochranu vlastního flaku.

 

P-51C "Kitten"  S/N 43-025072, se kterým McGee pokořil u Pardubic FW 190 Ofhr. Beato Nagera

 

Lt. Charles McGee se svým mechanikem. Lt. McGee stále žije! Loni 7. prosince oslavil své již 94. narozeniny. /Foto - sbírka autora/

 

McGee později vypověděl, že se soustředil na pronásledování německé stíhačky a když se na ni dotahoval, dostal se nečekaně nad pardubické letiště. Kvůli palbě flaku proto útok na Focke-Wulfa přerušil. V okamžiku, když se od němce odpoutával ale pilot "stodevadesátky" provedl zatáčku na stejnou stranu. McGee se dostal na vteřinu do výhodné střelecké pozice a krátkou dávkou Fw 190 zasáhnul. Německý stroj vrazil východně od letiště velkou rychlostí do země a explodoval. Lt. Romine sestřel zahlédl a svému "element leaderovi" potvrdil. Německé záznamy z toho dne hovoří jasně. Při útoku Mustangů byl v bezprostřední blízkosti letiště sestřelen Ofhr. Beato Nager, nar. 18.8.1923 v Berlíně. Jeho Fw 190F-8 výrobního čísla 580902 se zřítil po pravé straně silnice Dražkovice- Nové Jesenčany na pole pana Vladislava Hořeňovského z Dražkovic. Trosky letounu byly později odklizeny německými vojáky, žalostné pozůstatky pilota sesbírány a násedně pohřbeny na německém vojenském hřbitově , nacházejícím se v sousedství městského hřbitova v Pardubicích.

 

Místo, kde stroj Ofhr. Nagera narazil do země

 

   
 

Drobné fragmenty ze stroje Fw 190F-8 W. Nr. 932671

 

 

   
Páka nouzového vysunutí podvozku Krabička z elektroinstalace

 

   
Drobné fragmenty Plech z motoru BMW 801 s vylisovaným číslem komponentu

Fotografie nálezů, které zaslal p. Rostislav Zaifert

 

 

Sestřelení Fw 190F u Pardubic bylo pouze úvodní epizodou událostí, které se 24.8.1944 nad územím okupovaných Čech odehrály. Během návratu byl americký bombardovací svaz napaden piloty Luftwaffe v prostoru Jindřichova Hradce a byly sestřelena celá řada letounů na obou stranách. Události jsou podrobně popsány na těchto stránkách.

 

 Prameny:

- Jiří Šašek " Letecká bitva nad JIndřichohradeckem" Svět Křídel 2011

 

 Pavel Krejčí 2.2019