Aero L-159A   ALCA      výr. č. 156061

 

212. taktická letka, 21. zTl Čáslav

 

npor. Ondřej Sovina

 

Radovesnice I   okr. Kolín         22.11.2012

 

 

L-159A "6061“ v podobě ze srpna 2012, tři měsíce před katastrofou. Stroj prošel na přelomu let 2011/12 u výrobce první velkou revizí PP2000 a získal nový „tmavý“ kamuflážní nátěr s „tučnými“ taktickými čísly na trupu. V době katastrofy měl nalétáno celkem 880 hodin. (foto Radim Špalek www. czechaiforce.com)

 

                                                                         

 

Letos uplyne již 7 let od tragické smrti pilota npor. Ondřeje Soviny, který zahynul při letecké katastrofě dne 22. listopadu 2012 v katastru obce Radovesnice.  34-letý npor. Ondřej Sovina, příslušník čáslavské 212. taktické letky tehdy odstartoval v letounu L-159A „6061“ k nočnímu cvičnému letu, při kterém měl provádět nácvik vyšší techniky pilotáže za ztížených povětrnostních podmínek. Přibližně po 17 minutách letu dostal od řídícího létání nařízeno přerušit plněný úkol a udržovat výšku 5000 ft, protože na výšce 4000 ft nedaleko od něj právě prolétával transportní letoun CASA C-295M. Pilot se s největší pravděpodobností lekl záblesku antikolizních světel Casy, a i když byl od ní přibližně 3,5 km, pravděpodobně podlehl optické iluzi o menší vzdálenosti a možnému nebezpečí kolize. Velmi razantním manévrem přivedl letoun do prudkého klesání s velkými násobky přetížení. I když měl pilot několik vteřin na záchranu, o katapultáž se nepokusil. To svádí k domněnce, že při razantním manévru na určitou dobu ztratil vědomí a následně se v závěrečné fázi pokoušel za každou cenu svou chybu napravit a prudké klesání vybrat. Vzhledem k nízké výšce se mu to bohužel již nepodařilo a letoun dopadl na pole u obce Radovesnice I nedaleko Kolína. Pilot při katastrofě zahynul, hmotná škoda na letounu byla vyčíslena na více než 51 milionů korun.

 

 Místo nárazu do terénu, cca 1,2 km od obce Radovesnice I  / zdroj- inspekce MO: Zpráva o odborném zjišťování příčin letecké nehody L-159A "6061"/

 

 

 Letoun vytvořil kráter v délce 10, šířce 5  a hloubce 3m. / Zpráva o vyšetřování příčin nehody /

 

 

Ohledávání místa katastrofy vyšetřovacím týmem a Policií ČR

 

 

Popis manévrů těsně před vznikem události a průběh závěrečné fáze letu

 

 

 

 

Nadporučík Ondřej Sovina zastával funkci zástupce velitele 2. pilotního roje 212. taktické letky v Čáslavi. Do Armády České republiky nastoupil v srpnu roku 2000. V roce 2005, po dokončení studia pilotního oboru na Univerzitě obrany v Brně a pilotního výcviku u CLV v Pardubicích nastoupil k 22. základně letectva v Náměšti nad Oslavou, kde pilotoval stroje L-39ZA Albatros. V srpnu roku 2007 se stal příslušníkem 21. základny taktického letectva v Čáslavi a absolvoval přeškolení na letoun L-159A u 212. taktické letky. Nadporučík Sovina byl pilotem 1. třídy, který celkově nalétal 1050 hodin, na typu L-159 pak více než 560 hodin. Npor. Sovina je posledním čs. vojenským letcem, který zahynul při plnění svých povinností. Nehody se našemu letectvu nevyhýbají a objevují se i nadále, to se u tak složité činnosti prostě občas stává.  Lze si ale jen přát, aby se do budoucna vždy  obešly bez fatálního zranění.

 

npor. O. Sovina - cvičení Squadron Exchange , Čáslav 2009

 

Zničený stroj L-159A evidenčního čísla „6061“ byl vyroben v roce 2002 s výrobním číslem 156061. Ve stejném roce si jej převzala 42. stíhací letka na 4. zTL v Čáslavi. V roce 2003 po reorganizaci Vzdušných sil AČR jej získala 212. taktická letka na 21. zTL. Tento stroj jako první z letounů L-159 českého letectva překonal 24. dubna 2008 hranici 500 letových hodin.V době katastrofy měl nalétáno celkem 880 hodin.

 

 Hezký letový záběr "6061" ve čtyřčlenné formaci / foto Jan Kouba 2008/

 

 

 L-159A “6061“ v konfiguraci se čtyřmi přídavnými nádržemi na 350 litrů a jedním 20mm kanónem ZPL-20 „Plamen“ přistává na čáslavské dráze 13 po návratu z mise nad německým výcvikovým prostorem Hohenfels, výcvik pro školu AGOS (Air Ground Operations School), březen 2010. (foto Aleš Hottmar  www. czechairforce.com /

 

Článek byl připraven ve spolupráci s webem www. czechairforce.com, za poskytnuté materiály děkuji p. Aleši Hottmarovi a p.Radimovi Špalkovi. Byly použity rovněž materiály MO- OBL za jejichž zprostředování děkuji plk. V Čermákovi  a plk. P. Chamradovi

 

 

Na místě nehody v r. 2018

   
2012 2018

 

   

 

 

   

 

 

Fragmenty po očištění

 

 

   

 Některé prvky se podařilo identifikovat- přepínač hlavního a záložního pitotstatického systému - levá konzole v kokpitu

 

 

Část ovladače autopilota. Za identifikaci fragmentů patří dík. p. Marku Šubrtovi, příslušníku 21. zTl.

 

 
Zámek krytu avioniky na přídi letounu ?

 

   
Zbytky překrytu kabiny se systémem rozrušení plexiskla ?

 

   
 Klakson umístěný za sedadlem pilota. Slouží k akustickému varování, pokud pilot vysune velké klapky ale nemá vysunutý podvozek.
 
 
 
   

 

Poblíž místa dopadu letounu byl Armádou ČR vybudován důstojný pomník, který připomíná tragickou událost.

 

   

 

Pavel Krejčí 1.2019