MiG-21PFM       "4608"

 

11. slp - Žatec

 

pplk. Vladimír Daněk

 

Libořice okr. Louny          21.4.1988

 

MiG-21PFM "4608" na stojánce žateckého letiště Foto: L. Zahradník : Půlstoletí MiGů.  Praha: Ministerstvo obrany České republiky - AVIS, 2005

 

 

 

 

pplk. V. Daněk /foto via S.Vystavěl/

V podvečer 21. dubna 1988 během provádění nácviku vyšší pilotáže došlo na katastru obce Libořice k letecké katastrofě MiGu-21PFM, který pilotoval náčelník oddělení stíhacího letectva 3. divize PVOS pplk. Vladimír Daněk. Pilot doplatil na chybu pilotáže během letecké nekázně, které se dopustil tím, že prvky vyšší pilotáže prováděl v přízemní výšce, namísto 1000 - 4000m dle osnovy bojové přípravy. Pplk. Daněk při rychlosti 950 km/hod ve výšce 50-100m zahájil kosý přemet.  Během sestupné fáze letu, v poloze na zádech  na okamžik zmírnil rychlost vybírání manévru a "tahal" jen 2G. Poté prudce přitáhl až na  6,8G, čímž dostal letoun nad kritický úhel náběhu a následně do pádu. Pilot se snažil manévr vybrat a neprovedl katapultáž.  Přetažená "jednadvacítka" narazila do pole u Libořic nejprve zadní částí trupu a vzápětí přídí. Následně se odrazila od země, pokračovala ještě  300 metrů v letu, během nějž se z ní oddělovaly některé součásti. Při dalším nárazu se kompletně roztříštila a trosky rozmetané po poli v pásu o šířce 100 a délce 400m  zachvátil požár.  

Pád letounu sledovali a později vyšetřovací komisi popsali vojáci, kteří sloužili na vysílacím stanovišti, vedle nějž letoun dopadl. Nalezený zapisovač letových údajů potvrdil překročení mezních násobků přetížení a úhlu náběhu.

 

Vyšetřovací spis k nehodě VUA Praha

 

Místo prvního nárazu na zem- zřetelně je vidět otisk trupu a podkřídelních závěsníků.

 

Pohled od místa nárazu směrem k vysílacímu středisku, které letoun jen těsně přeletěl

 

 

 

   
1988 2018

 

 

Na poli se dodnes nachází drobné fragmenty letadla

 

Pavel Krejčí 12.2018