MiG-19P          výr.č. 620741

 

3. letka 11. slp - Žatec

 

kpt. Drahoslav Hoření

 

letiště Žatec        4.8.1958

 

 

 Ilustrační snímek MiG-19P

 

 kpt. Hoření /foto via S. Vystavěl/

 Dne 4. srpna 1958 v 15.00 odstartoval kpt. Hoření z letiště v Žatci s letounem MiG-19P na úkol č. 11 /lety nadzvukovou rychlostí/. K nácviku dostal prostor v zóně nad letištěm. Během druhého rozhonu na nadzvukovou rychlost ve výšce 8000m ohlásil dosažení M 1,28 a ukončil úkol. Krátce poté došlo k vysazení obou motorů. Jak se později zjistilo, kpt. Hoření opomněl zapnout palivová čerpadla 2., 3. a 4. nádrže a motory vysadily pro nedostatek paliva. Ze stíhacího letounu se rázem stal kluzák a zaskočený pilot začal vršit jednu chybu na druhou. Pokušel se spustit pravý motor, zahlásil ŘL indikaci " Nět masla" / bez paliva/, palivovou pumpu ale nezapnul. MiG strmě sestupoval k zemi s prázdnými hlavními nádržemi, v té zadní ale bylo min. 800l. Pilot  nerozhodně jednal i komunikoval. Ohlásil " ...asi to mám zadřený, nebo já nevím, asi z toho vyskočím". Sled událostí byl  velmi rychlý. Kpt. Hoření se vzápětí rozhodl přistát na letišti z klouzavého letu. Tím promeškal příležitost se v dostatečné výšce katapultovat. Udělal si rozpočet, na třetí výzvu řídícího vysouval podvozek. Vše vypadalo nadějně, zdálo se, že "nouzák" vyjde. Nedostatkem tlaku v hydraulice došlo jen částečnému vysunutí podvozku, jeho zajištění tlakovým vzduchem již pilot neprovedl. Vzápětí se vše zvrtlo špatným směrem. Tím, že byl letoun těžký na ocas, došlo v průběhu podrovnání z výšky 2m k "vyplavání" do 20metrů. Právě v tento nejmíň vhodný okamžik došlo ke kompletní ztrátě tlaku hydrauliky a řízení se přeplo na elektrický systém. Pilot nemohl kvůli malé úhlové rychlosti pohybu stabilizátoru stoupání zastavit, letoun ztratil rychlost a dopadl přes levé křídlo na betonovou dráhu. Při nárazu pilot zahynul, zbrusu nový letoun / nálet pouhých 7hod 46min/ byl kompletně zničen. Kpt. Hoření byl nejen jedním z prvních čs. pilotů, kteří okusili nadzvukovou rychlost, ale stal se bohužel rovněž prvním z těch, kdo na typu MiG-19 zahynuli.

 

 

 

 

 

 Prameny:

 -vyšetřovací spis VUA Praha

 

Pavel Krejčí 12.2018