MiG-23BN            výr. č. 0393215746

 

trup. č. "5746"

 

1. letka, 28. sbolp - Čáslav

 

Perštejnec okr. Kutná Hora           15.2.1985

 

 

Ilustrační snímek MiG-23BN / foto ze sbírky. J. Dúbravčíka/

 

 

 

 15.2. 1985 krátce po 9. hod ráno došlo nedaleko Kutné Hory k havárii letounu MiG-23BN, který pilotoval mjr. Vojtěch Bárti. Ten odstartoval v 09:04 z letiště v Čáslavi a jeho úkolem byl průzkum počasí na letišti Přerov. Počasí v Čáslavi nebylo ideální, bylo zataženo, výška spodní základny oblačnosti v 600m, vršky v 1500m. Pilot po startu přešel na let podle přístrojů a nastoupal nad oblačnost do výšky 2450m. Po průletu nad VPRNS zapnul autopilota do režimu udržování zadaného  kurzu a upravil rychlost na 650km/hod. Problém nastal, když pilot stiskl tlačítko "AUTOMAT", které mělo autopilota uvést do režimu udržování celkového profilu letu. Po stisknutí letadlo okamžitě přešlo do prudkého klesání. Pilota reakce překvapila a vší silou přitáhl řídící páku. Tím se mu podařilo autopilota "přeprat"a stroj začal stoupat.  Jakmile ale po srovnání do horizontu pilot na chvíli uvolnil řídící páku letadlo opět přešlo do strmého klesání a navíc začal přecházet do velkého příčného náklonu. Pilot teprve v této chvíli tlačítkem na řídící páce autopilota vypnul, letadlo se ale už nacházelo ve spirále a blížilo se rychle k zemi. Pilot na nic nečekal, řídícímu létání ohlásil "254, jdu z toho ven!" a provedl katapultáž. Blesková reakce byla na místě, protože ke katapultáži došlo v poslední možné chvíli. Letadlo se za několik vteřin zarylo do země jině od Kutné Hory v prostoru s místním názvem Perštejnec. Stroj  se zabořil do hloubky asi 6 metrů a trosky vzápětí zachvátil požár. Překryt kabiny dopadl pouhých 90 metrů od kráteru, ve vzdálenosti 130m pak sedačka. Pilot byl snesen větrem asi 500m od trosek, kde přistál zcela nezraněn.

 

Mjr. Vojtěch Bárti / foto via J. Dúbravčík/

 

Zničení  relativně nového stroje /vyroben v r. 1981/ představoval pro 28. sbolp dost velký malér. Škoda na letadle byla vyčíslena na více než 27 milionů korun, což byly opravdu velké peníze.  Byla ustanovena vyšetřovací komise a vzhledem k tomu, že bezprostřední příčinou havárie byla technická závada, byly trosky letadla pečlivě vyproštěny a odvezeny do VÚ 030 k expertýzám.  Bylo zjištěno, že zapisovač SARP je požárem zničen a data z něj nelze použít, nicméně příčina byla nehody byla i tak odhalena- byla jí chybná činnost jednoho z bloků elektroniky ovládání autopilota. Komise  ocenila, pilot mjr. Bárti popsal pravdivě vznik, průběh a řešení vzniklé situace i s chybami, kterých se dopustil.  Jedním z opatření, které po této nehodě bylo přijato byl od té doby důkladný výcvik řešení podobných nouzových událostí na trenažéru.

 

   
1985 2018

 

Fotografie nehody- vyšetřovací spis /VUA Praha/

 

Výpověď mjr. Bártiho k průběhu letu

 

 

 

 

 

 Na poli, kde letoun dopadl dnes nejsou viditelné žádné stopy po události

 

   

 Na okraji pole, v místě bývalé úvozové cesty jsem našel v jednom místě větší množství fragmentů stroje. Zůstaly zde pravděpodobně po ůklidu větších trosek.

 

 

Zajímavé fragmenty letounu "5746"

 

 

   
? ?
   
   
Části motoru Fragment laminátu, zřejmě ze zadního spodního aerodynamického hřebene

 

   

 Zbytky munice do palubního kanonu GŠ-23

 

 

Prameny:

- vyšetřovací spis VUA Praha

 

Pavel Krejčí 12.2018