Letov Š-328.39
Letecký Pluk 1 "TGM" , 1. letka
svob. Váňa Norbert, ppor. Plecitý Jaromír
Praha- Vypich 14.5.1937
Ilustrační snímek Š-328
Krásný snímek polního letiště Vypich ze směru od obory "Hvězda" v květnu 1937. Vlevo nahoře je zakresleno místo havárie. /VUA Praha/
Plocha letiště " Vypich" v r. 2018
dělostřelecký pozorovatel ppor. Jaromír Plecitý
pilot čet. Norbert Váňa
V květnu 1937 se část 1. letky LP 1 přestěhovala ke cvičení na severní okraj Prahy, do prostoru polního letiště "Vypich" na tzv. "detašmán". Od 7. do 14. května vykonaly její stroje z plochy dočasného letiště 113 letů, kdy posádky prováděly orientační lety s pozorovateli dělostřelectva. Jedním z pilotů, který zde působil, byl svobodník Váňa, který vykonal v daném období 25 startů. 14.5. 1937 se vracel ze svého v ten den třetího orientačního letu v okolí Prahy. Na palubě Š-328 výrobního čísla 39 se nacházel rovněž ppor. Plecitý, který se v nedávné době vrátil z pozorovatelského kurzu a byl k detašmánu přidělen 11.5. V 16:15 se pilot blížil od jihu v malé výšce přes Břevnov k letištní ploše a nasazoval zatáčkou na přistání. V prostoru cihelny "U Markéty" náhle stroj ztratil rychlost a letadlo přešlo do pádu. Pilot se podle výpovědi svědků mohl leknout komínu cihelny a zřejmě se mu snažil vyhnout. Vzhledem k malé výšce se pilotovi nepodařilo pád vybrat a letadlo dopadlo do prohlubně nedaleko od budovy cihelny. Přes okamžitou pomoc, kterou posádce poskytli nejprve občané, kteří byli poblíž a poté vojáci z polního letiště oba letci na následky zranění zemřeli.
Snímky z vyšetřovacího spisu /VUA Praha/
Místo dopadu stroje lze díky fotografiím z vyšetřovacího spisu poměrně dobře lokalizovat. Od r. 1937 ovšem doznalo rozsáhlých změn, původní zástavba včetně cihelny zmizela a celá rokle je zavezena vysokou vrstvou navážky.
Jediným záchytným bodem přímo v terénu je dnes věž kostela Sv. Markéty v Břevnově
![]() |
![]() |
Prameny:
- vyšetřovací spis VUA Praha
Pavel Krejčí 11.2018