Iljušin Il-28 trup. č. 2112
24. bombardovací letecký pluk - Přerov
kpt. Ludvík Vlach †, strš. Škácha Josef † + 2 civ. osoby †
npor. Topinka V. /přežil - katapultáž/
Lisów - Mogelnice /PLR/ 30.6.1959
Il-28 /čs. označení B-228/ jeden z nejlegantnějších strojů ve výzbroji našeho letectva
K velmi závažné nehodě čs. letounu Il-28 došlo krátce po poledni dne 30.6.1959 u vesničky Lisów, asi 70km jižně od Varšavy v někdejší Polské lidové republice. Toho dne prováděly bombardéry Il-28 46. bold součinnostní cvičení se polskými stihači. Il-28 s trupovým číslem 2112, který pilotoval kpt. Lubomír Vlach letěl po plánované trati PŘEROV - TARNOW - VARŠAVA - CZENSTOCHOVA - PŘEROV ve výšce cca 11800 m. Jediný přeživší člen posádky, letovod V. Topinka uvedl, že zhruba 3 minuty před kritickou situací, jižně od Varšavy udával polohu pilotovi, který odpověděl, že "je to dobré" . Letovod pak, aniž by zpozoroval nezvyklou polohu slyšel, jak střelec na pilota interkomem volá "Ludvo, Ludvo co děláš, jsme na zádech!" Pilot na volání neodpovídal a letoun přešel do strmého letu. Během něj se kvůli odstředivým silám podařilo opustit letadlo katapultáží pouze letovodovi a to jen za cenu obrovského úsilí. Střelec, který neměl k dispozici vystřelovací sedadlo a v případě nouze musel ručně odhodit poklop na spodku střelecké kabiny překonat "géčka" nedokázal, a zahynul při nárazu do země společně s pilotem. Letadlo, které se před dopadem pohybovalo rychlostí 800-1000km/hod při nárazu vytvořilo kráter o průměru 25 metrů a hluboký asi 7 metrů, který se rychle zalil vodou. Při výbuchu byly trosky rozhozeny až do vzdálenosti 150m . Výbuch stroje usmrtil rovněž 23-letou ženu s její 2-letou dcerou, které obývaly dům, v jehož blízkosti se letadlo zřítilo. Čtyřletý chlapec, který rovněž pobýval v domě byl při katastrofě těžce zraněn.
Letovod npor. Topinka, jak bylo zmíněno, letoun opustil a byl nalezen místními obyvateli asi 2 km proti směru letu. Utrpěl středně těžká zranění a po základním ošetření byl převezen do nemocnice ve Varšavě. Části těla kpt. Vlacha byly nalezeny asi 50m od kráteru, po palubním střelci se ale doslova slehla zem a byl nějakou dobu pokládán za nezvěstného. Předpokládalo se, že z letounu vyskočil a nachází se někde v širokém okolí. Polské letectvo po něm zahájilo pátrání, které bylo ovšem bezvýsledné. Části jeho těla byly později nalezeny v troskách, které se podařilo z bahna vyprostit.
Fotografie nehody - VUA Praha
Celkový pohled na místo katastrofy
Mohutný bombardér při nárazu kompletně zmizel v zemi
Poškozená obydlí v bezprostřední blízkosti dopadu
Vyšetřovací komise, která zkoumala trosky letounu nenašla nic, co by svědčilo o selhání techniky. Za pravděpodobnou příčinu bylo označeno to, že se pilot dostal do stavu, v němž nebyl schopen ovládat letoun. Mohlo jít o bezvědomí, náhlou nevolnost a pod. Není vyloučeno, se si pilot sejmul kyslíkovou masku a upadl do bezvědomí kvůli nedostatku kyslíku.
Vyšetřovací spis- VUA Praha
Zákres místa dopadu
Prameny:
- vyšetřovací spis- VUA Praha Fond MNO 1959
Pavel Krejčí 11.2018