MiG-21R         trup. číslo   "1919"

 

47. průzkumný letecký pluk - Pardubice

 

pilot: mjr. Bořivoj Chytrý

 

Vrbice okr. Rychnov nad Kněžnou     21.7.1972

 

 


 

 MiG-21R 1919 /foto sbírka  M.Lorenc - v knize  Zrušená křídla /

 

K letecké nehodě stroje MIG-21R trupového čísla "1919" došlo dne 21.7.1972 u 47. pzlp, který sídlil na letišti Pardubice. Nehoda skončila pro pilota šťasně, zbytečné zničení letounu však znamenalo pro funkcionáře pluku pořádný malér. 

V 10:57 hod. provedl mjr. Bořivoj Chytrý pod indexem "813"  vzlet na ůkol č. 37 podle Let-3-13/1. Tím byl navigační let ve výšce 100m rychlostí 800km/hod  po trati PŘELOUČ - NEBOČANY - PŠOVLKY - OLŠANY - CHOLINA - ŮSTÍ NAD ORLICÍ. Za 46 minut pilot dosáhl KBT Ůstí nad Orlicí a ohlásil řídícímu létání zbytek paliva 1600l. Pilot dostal pokyn vylétat přebytek paliva v zóně "VÝCHOD", což zahájil v 11:44. Po 6 minutách letu v zóně žádal pilot ŘL o povolení k zařazení na osu , řídící létání na to ale nezareagoval. Pilot pokračoval v provádění techniky pilotáže v zóně dalších 7 minut, když dostal povolení  "813 na osu". Za 17 vteřin po přijetí tohoto rozkazu mjr. Chytrý zjistil rozsvícení kontrolky zbytku paliva 450 litrů. Situaci ohlásil ŘL, který přijetí této informace potvrdil a nařídil "813 budete přistávat z kurzu". Pilot rozkaz potvrdil, nicméně už za 6 vteřin ohlásil : Vysadilo, opouštím let..." Neřízený letoun dopadl v 11:57 zhruba 500m severozápadně od obce VRBICE v okrese Rychnov nad Kněžnou, vytvořil hluboký kráter a roztříštil se až do vzdálenosti 600m.  Pilot s lehkým zraněním přistál na padáku poblíž obce.

 

 

 Pilot stroje mjr. Bořivoj Chytrý /archiv R. Palička /

 

Vyšetřovací komise zjistila, že bezprostřední příčinou nehody bylo vysazení motoru poté, co byly zcela spotřebovány pohonné hmoty. Pilot byl obviněn z hrubé nedbalosti, protože neprováděl kontrolu spotřeby paliva podle spotřeboměru /ten byl zřejmě špatně nastaven/  a neporovnával udaje se signalizací přečerpávání jednotlivých skupin nádrží. Současně nesledoval celkovou dobu letu a nebral ji v úvahu s ohledem na zbytek paliva.

 

 

 Hezkou fotku "1919" našel ve svém archivu p. Radek Palička. Snímek zachycuje stroj na letišti Pardubice počátkem června 1972 během akce      organizované u příležitosti "Mezinárodního Dne Dětí" , tedy krátce před nehodou.

 

 

Průzkumnými MiGy-21R se rovněž zabývá v publikaci "Stříbrné Šípy" letecký publicista p. Martin Janoušek

 

 A ještě jedna fotka "1919" se nám objevila!  Zaslal ji bývalý příslušník 47. pzlp p. Jozef Tóth /na snímku vpravo/.

Vlevo na snímku  J. Poláček, fotil pravděpodobně Z. Modlitba.

 

 

Vyšetřovací spis z fondu MNO 1972  - VUA Praha

 

 

 

Pole u Vrbice, kde stroj dopadl je dodnes poseto množstvím úlomků

   

 

   

 

Prameny:

- vyšetřovací spis VUA Praha

 

Pavel Krejčí 11.2018